Gerbiler och katt!?
Hej! Håller för tillfället på att övertala mina föräldrar om gerbiler men har en enda fråga som jag inte har lyckats lösa (ännu). Vi har en katt. Jag är helt säker på att hon inte skulle kunna ta sig upp på akvariet men jag vet inte hur gerbiler reagerar i närheten av en katt? Blir de stressade och typ får hjärtattack och dör eller är de "som vanligt"? Har sökt massor men inte hittat nåt så detta är sista utvägen!!!!! Jag har funderat på en nätdörr för katten men om gerbilernaa reagerar på lukt lär ju det inte göra nån större skillnad…
Du kan ju ha gerbilerna i ett rum som katten inte får vistas i. Ha också lock på akvariet, det brukar gå jättebra att ha både katt och gerbiler bara man håller dem isär 🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Kan nog helt bra fungera men var försiktig. Min bästa vän hade en gerbil som blev uppäten av hennes katt. Ett misstag och så är ni utan gerbil.
Min katt är jätteintresserad av gerbilerna i perioder och ligger gärna ovanpå nättaket på akvariet och glor på dem… Hon tittar liksom på "gerbil-tv". 😃
Jag har säkrat både nättaket och akvariet i själva möbeln som akvariet är placerad så det inte ska finnas risk för att katten ska kunna ta sig in till gerbilerna.
Gerbilerna är inte ett dugg rädda för katten, snarare att de är lite nyfikna på henne när hon då och då ger ifrån sig något litet ljud… Annars är gerbilerna fullt upptagna med att dona och rumstera om i buren och struntar fullständigt i att de är iakttagna.
Dock så är jag supernoggrann med att katten är i ett annat rum med stängd dörr när jag öppnar till gerbilerna eller tar ut dem för att låta dem springa i deras rasthage 🙂
Så länge man har ett säkert lock på akvariet och inte öppnar och donar i buren när katten är i samma rum så brukar det inte vara några problem. Jag har haft uppfödning av gerbiler + 2 katter och det var aldrig några problem då mina burar var alla kattsäkra. Och rastning av gerbilerna skedde enbart i rum där man kunde stänga in sig själv tillsammans med gerbilerna så att inte katterna kunde komma åt.
Så använder man bara sunt förnuft och säkerhet så går det bra att ha både katter och gerbiler i samma bostad. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning