Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1166 ggr
Rebecka G.K
2016-09-05 16:26
1

Hjul? & tips!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är en ny garbil ägare så skulle vilja ha lite tips och tricks ;) Har haft mina killar i ca 2månader nu och känner att jag börjar lära känna dom nu. Ena tycker om att bäda/städa och är ganska lugn av sig medans den andra är en galning <3 han springer hoppar gräver och biter på allt. Jag tog över dom från en familj som råkade skaffa två olika kön och fick två kullar. (Mina är från den senaste kullen) men då det inte var helt planerat (skulle bara vara vakt i två veckor) så har dom nu fått bo i en hamster bur (plast) då det var det jag hade hemma då jag hade dvärghamstrar innan. Så min lilla galning kioshi tuggar sönder buren, (jag är på jakt efter ett akvarium) men skulle vilja hitta på någon aktivering så han blir för trött för att tugga på allt han ser men jag har ide torka! Har även en fundering om hjul? Vet att hjul inte är bra för garbiler pågrund av deras svans men hur är det med ett liggande hjul? Alltså ett som är som ett fat? Min lugna kille Aki älskar att springa i hjul så han har fått göra det korta stunder då och då därav frågan?

lollynonna
2016-09-05 19:48
1

Nej, inget hjul är vidare bra för gerbiler. Aktivera dem med kartonger och bo material istället, du kan även släppa ut dem under uppsikt så de kan springa av sig!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Epicrates
2016-09-06 19:34
0

Grenar är mitt hetaste tips, annars hö, löv, kartonger….se till att de alltid har nåt att göra. De där "fat-hjulen" har jag själv kikat runt massor på och om man kollar på youtube när hamstrar springer på dem så ser man väldigt tydligt hur ryggen böjs åt sidan istället för uppåt som i vanliga hjul och inget av det är så hälsosamt. Det finns större hjul i Degus storlek som är minst 30cm i diameter som blir bättre för ryggen men då har man den psykiska aspekten att tänka på istället. Många gnagare blir beroende av sina hjul och stressar upp sig själva. Vill man verkligen erbjuda ett hjul så välj ett så stort som möjligt utan hål i där de kan fastna med tassar och låt det bara va tillgängligt en kort stund ibland. Det finns experiment där man har satt ut hjul ute i det vilda till möss och de har valt att springa i det trots att de har hela världen (typ) att röra sig på, men för mycket av det goda är aldrig bra :)

Alwyn
2016-09-07 11:14
0

Stort akvarium med mycket plats och djupt bottenmaterial som de kan skapa gångar i. Mycket att gnaga på. Tefaten finns i 30cm storlek också, du kan ju testa och se hur mycket de springer i det. Ofta används de mycket i början, sen avtar det om de har annat att göra.

Alwyn
2016-09-07 11:18
0

video på gerbiler i stort tefat: https://youtu.be/aqpGFlCptR4

Rebecka G.K
2016-09-18 03:53
0

Tack för alla bra svar! <3 Är fortfarande på jakt efter ett akvarium åt dom, men börjar bilda bra band med dom nu så rymmar galningen Kio har fått springa runt i vardags rummet några gånger vilken har gått super! :D Ja dom hjulen jag har är ganska stora och i plast (inga hål) har ändast låtit Aki springa i den korta stunder nån gång i veckan så inte alls mycket, han tar själv många pauser imellan åt också ;) Har även tänkt att bygga hopp hinder åt dom ;D