Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettbeteende-temperament
Läst 676 ggr
Hanna01
0

Börjat bitas

Hej, jag är ganska ny här men jag hoppas att jag har gjort allt rätt när jag skapade den här tråden. :) Jag har två hanar, båda är runt 1 år gamla. Som rubriken lyder så har en av dem börjat bitas och det kom från ingen stans! Han har alltid varit väldigt tam och det har aldrig varit något problem att handskas med honom. Så därför har jag ingen aning om vad det kan bero på. Jag hade dem ute i sin lekhage och satt med honom i mina händer och plötsligt så bet han mig stenhårt i fingret och släpet inte taget! Det slutade med att jag blev tvungen att nästan "dra" loss honom. Men då tänkte jag ändå att det kanske berodde på att han tyckte jag luktade godis eller något (Hade precis givit dem mat). Nästa gång jag tog ut dem så gick allt bra till en början men efter kanska ca 30 min så började han försöka nagga på mig. Sedan försökte han bita mig i fingret likt förra gången men då lyckades han inte, jag han dra undan handen. Då hade jag varken tagit i deras mat eller något annat gott innan. Så nu är min fråga, är det någon som vet vad det kan bero på? Eller är det någon som har något tips på hur jag kan förhindra att han biter/ försöker vita mig igen? Tack på förhand :) /Hanna

Anne.K
0

Tvättar du händerna innan du sätter dig med gerbilerna? För vissa gerbiler kan bli väldigt triggade av vissa dofter. Så att tvätta händerna innan brukar kunna förhindra sådant.

Om du redan gör detta, så är jag nyfiken på hur han beteer sig i övrigt, innan han går på ditt finger? Verkar han lugn eller uppstressad? Är det bara i lekhagen han biter dig? Eller finns det andra situationer där detta förekommer? Har du andra djur i hemmet?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Hanna01
0

#1 Andra gången när han försökte bita mig men inte lyckades så hade jag tvättat händerna. I övrigt så beteer han sig lugnt och som vanligt tycker jag. Det är faktiskt bara i lekhagen han försökt bita/bitit mig hittills, nu när jag tänker efter. Ja, jag har hund och marsvin utöver gerbilerna.  Så jag vet inte om han har blivit rädd för något eller liknande eftersom det kom så plötsligt.

Anne.K
0

Hmm, kanske blir han stressad/rädd av något om det enbart sker i lekhagen. 

Det är lite svårt att svara på då man inte bevittnat händelsen själv och inte kunnat se hur den övriga kroppsspråket sett ut innan bettet sker. 

Har du annars kontrollerat så att han inte bits pga. smärta någonstans i kroppen? Har du känt igenom honom försiktigt något och sett om han reagerar på någon ömmande punkt/område på kroppen?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning