Vad rekommenderar ni?
Hej alla kunniga gerbil-ägare! Jag har länge, länge funderat på att skaffa gerbiler - de verkar vara så trevliga och underhållande små djur! 😁 Och nu har jag äntligen gjort slag i saken och bestämt mig för att det ska bli av, jag har fått tag i ett akvarium till en billig peng och försöker nu läsa in mig på allt jag kommer över om gerbiler för att kunna ge de små liven ett så bra hem som möjligt! Men jag har ett par funderingar som jag hoppas ni kunniga gerbil-ägare ska kunna hjälpa mig lite med… Min plan var från början att skaffa tre gerbiler så att ingen riskerar bli ensam om en blir dålig och går bort. Men ju mer jag läser så verkar det som att det kan bli problem med tre stycken gerbiler - speciellt om det handlar om honor… Tyvärr är det bara honor som är till salu nu där jag bor, men de är lika gamla och uppväxta tillsammans. Är det en dum idé att skaffa tre stycken honor och låta dem bo i ett 145-liters akvarium? Eller är 145 liter aningen tight till tre stycken? Tar tacksamt emot alla tips och råd! ☺
Eftersom du är nybörjare med gerbiler så rekommenderar jag att du börjar med endast 2 honor. Gerbilhonor är väldigt revirshävdande och även om de växt upp med varandra hela livet så har man otur så kan det smälla en vacker dag. Dock kan det även fungera livet ut, men som sagt eftersom du är nybörjare och inte lärt dig ännu läsa av gerbilers kroppsspråk och de små signaler som visas långt innan ett allvarligt bråk bryter ut, så är det lättare för dig om du nöjer dig med 2 stycken. Då blir det inte lika mycket kaos ifall något händer och det blir lättare att ingripa.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#1 Stort tack för dina kloka tips och feedback Anne.K!! 🙂
Ja du har nog rätt i att jag bör satsa på endast två honor… Vore himla tråkigt om det skulle bli bråk emellan dem framöver och jag pgr att jag inte är så erfaren av gerbiler (ännu) inte ingriper i rätt tid.