Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 552 ggr
Lucinde
0

Fråga om bur

Hej hej! Jag har planerat ett tag nu att skaffa mig 2 nya små flickor, efter många år utan gerbiler. Jag har köpt ett 110L akvarium, och fått ett lock gjort till mig på jobbet, som jag tog hem idag.
Det är ett vanligt trä lock med gångjärn på mitten, så den kan öppnas, och med nät på ovansidan.
Mitt problem är dock… det är ett rutnät med 1.5cmX1,5cm rutor. De känns lite väl stora för gerbiler?  Vill inte riskera att de smiter.
Så min fråga är; är de hålen för stora? Borde jag byta ut nätet mot nånting mindre?  Vill inte ta hem dem och sen förlora dem för att de har lyckats krypa ut. 

Låter som en korkad fråga kanske, men vill vara helt 100 på att de kommer vara säkra.

Crest
0

Man brukar väl säga max 10*10 för vuxna gerbiler, så vore nog bra om du kunde byta mot ett finnaskigare nåt. Enklast är kanske att bara sätta fast ett annat nät över det andra.

Lucinde
0

Tänkte det också. Men kände att det var värt att fråga här innan jag börjar fixa och dona med det. Får ta och leta runt efter ett annat nät att sätta över.
Tack så mycket för svar!