Öroninflammation
Har nu varit borta i en månad utomlands och lät min mamma ta hand om mina två gerbiler så länge.
När jag kom hem så märkte jag att min ena gerbil på snart tre år går lite snett, hans huvud är snett och lutar mot höger sida så jag kollade till han lite och hans högra öra är irriterat och rött de ser nästan ut som han har ett sår eller liknande och man märker att de gör ont om man rör vid det.
Jag är helt säker på att de är öroninflammation och att jag måste till veterinären.
Men min fråga är, är de värt att ta han till veterinären och ge han antibiotika för att försöka behandla inflammationen när han är så gammal?
Han kommer gå igenom stress och ev. biverkningar.
Har frågat andra personer och vissa tycker att de är bättre att avliva han istället för att göra slut på hans lidande men jag vill bara hans bästa och att han ska må bra. Så har någon något råd?
Tacksam för svar.
Ärligt talat skulle jag inte låta en så pass gammal gerbil genomgå en sån behandling, och skulle bokat in ett sista veterinärbesök istället.
Jag håller med. 3 år är en hög ålder för en gerbil. Jag tycker att det är bra tänkt av dig, TS!
Jag hade personligen tagit antibiotika om det var min gerbil. För det tar ca 1 vecka innan det är borta om gerbilen svarar på just den antibiotikan man får. Annars får man pröva med en ny bara.
Hur mår gerbilen i övriga fall förutom öroninflammationen? Är han pigg och glad fortfarande? För om han är pigg och allt sånt ser jag ingen ide att avliva gerbilen. För han kan lika gärna ha några månader upp till ett eller två år kvar att leva.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Här vill jag också gå emot strömmen och håller med #3.
Om gerbilen i övrigt är pigg och alert och i bra kondition, så tycker jag absolut det är värt att behandla gerbilen när det gäller öroninflammation. Svarar gerbilen bra på medicineringen, så är han ju bra sen och då känns det onödigt att ta bort en gerbil för en såpass enkel åkomma i mitt tycke, då han kan fortsätta leva ett bra liv efter behandlingen.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Han har sina pigga stunder men har börjat att bli tröttare, han rör inte lika mycket på sig längre och har blivit smalare