Ricin och Sprängticka
Ikväll kl 8 hämtar jag två gerbilungar! 😍
De heter Ricin och Sprängticka och är uppfödda av Tsunamis. Ricin är i färgen Burmese och Sprängticka är Colorpoint Agouti! Jag ska ta bilder imorgon när de har boat in sig lite🙂
Vilka gulliga namn! :-)
Jättesöta och så härlig päls! Gillar färgerna:-)
Jättesöta!😍
Stackars lilla Ticka! När jag tittade till dom för några minuter sedan såg jag Ticka ligga "livlös" i sandbadet! Fiskade upp en liten vettskrämd nyvaken gerbil i tron om att han var död :( Självklart sov han bara, men jag såg inga teckan på att han andades! Nu har han lagt sig i ett hörn under deras hylla och sover där istället, haha! Det är det bilderna föreställer, Ricin ligger mosad under Ticka om ni undrar vad han gör! Natten till idag var dom jättemodiga och undersökte hela buren i tron att jag inte var i närheten, men jag smög in och spionerade på dom, men säg det inte till sötisarna ;)
#6 Gud kan känna din panik när du såg lilla Ticka i sandbadet! Fy! Man får inte skärma sin nya ägare så Ticka!
Udda ställe att somna på i sandbadet😂 Mycket söta gerbiler du har!😍
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Haha jag har lyft upp sovande gerbiler också :) rädd blir man. Sån fin bur de fått!
MvH Tsunamis
Haha verkligen udda att sova i sandbadet, speciellt när man är en liten skrajsen gerbilunge🤔
Jag har lagt i lite mindre spån än vad jag brukar så att de inte kan gömma sig lika mycket. Men de har fortfarande gömställen och sånt, vill bara inte att de ska kunna gömma sig dygnet runt! Ska lägga i mer saker och sånt när de har vant sig mer vid mig, de är fortfarande rätt blyga.
Har lagt ner en liten "tämjningskopp" som jag så småningom ska börja lyfta småttisarna i. Känner inte riktigt att jag vågar lyfta med händerna än, de är väldigt skuttiga fortfarande. Speciellt Ricin, han hoppar i min hand och sen springer han iväg snabbt som attan😛
Är såååååå glad för lilla Ricin och Ticka! Tack Tsunamis❤️
Riktigt söta! , och riktigt roligt att de är familjemedlemmar till mina småttingar! :D . Min "tämjningskopp är en länge toarulle :) som jag lyfter upp. Sen får de gå ut i handen i några sekunder och ner på i sandlådan eller huset :).
Framsteg!!! Igår lyfte jag upp Ticka och nuddade Ricins mage!🥳
Ricin är inte modig som Ticka, men han smyger fram och sniffar på mig när jag har handen blickstilla. Han hoppade upp i min hand också men då pep jag till av glädje och han stack iväg snabbt som attan😛Får vara knäpptyst nästa gång🤐Efter det rusade Ticka upp och lämnade sitt bananchips i deras håla. Ricin tog det och sprang in i en äggkartong😃 Ticka skulle såklart upp och ta reda på vad jag gjorde och gör det genom att hoppa upp i min hand😍 Han har gjort det några gånger nu och det är fortfarande lika speciellt!
Älskar mina små gerbilungar! Ska be pappa hjälpa mig att ta bilder på dom nån gång, har ingen kamera tyvärr😭
Väntar på mer bilder på dina sötnosar! 😍
Nu äntligen har jag lånat kamera och fört över bilder! Bilderna är inte jättebra, men bättre än ingenting😛
Igår kväll hade jag uppe Ticka flera gånger! Har lagt ner ett pringles-rör som jag använder för att flytta min busiga gerbil från buren till transporten, och där hoppar Ticka in utan att tveka! Kanske är gerbillukten? I så fall berättar den nog för lilla Ticka "åhåhåhåhåh nu ska jag göra något kul iiiiiiihhhheeee" för det är så min busgerbil signalerar! Ricin har sniffat på den men vågar inte riktigt än. Ticka är modigare, men Ricin är också modig men mest smart! Han smyger fram efter jag har stängt locket, smarta lilla gerbil😃Funderar på hur smart Ticka är om man har sandbadsincidenten i bakhuvudet🤪
Haha, ledsen för mycket text men kan inte sluta prata om mina söta små gerbilungar!❤️❤️❤️
Goda nyheter (6 dagar efter senaste uppdateringen😛), både Ricin och Ticka går frivilligt upp i min hand! Inga bilder, men ska försöka låna en kamera snart!
Ricin går bara i handen om jag lyft honom i röret först och sen lagt ner det efter typ 3 sekunder, då är han jättenyfiken på mig och glömmer bort att vara rädd! In i röret springer han så fort han kan och sitter där och väntar. Tokgerbilen!🤪
Ticka gillar också röret, men han hoppar hellre upp direkt i handen! Han vill bara stanna max en minut, sen blir han rastlös och då vågar jag inte hålla honom längre, han är superpigg!😃
För att avsluta - ingen av "smågerbilerna" som de kallas har fått men för livet! Var lite rädd att Ticka aldrig skulle gilla mig efter sandbadsincidenten🤐
Ricin och Ticka vet inte vad som väntar, på tisdag ska de få träffa sin nya kompis Bert! Jag hoppas det kommer gå bra, tänkte ha delad bur extra länge eftersom Ricin och Ticka är lite äldre
Smågerbilerna är väldigt sociala och skuttar fram när jag kommer in i gerbilrummet
😍
Bebissaaaaaaaaar! <3 <3
#18 Att jag är avis just nu!
#20 Moggis skickar massa blöta pussar!
Vilka snyggingar du har fått hem! 😍
Inte uppdaterat på länge nu, men både Ricin och Ticka är väldigt tama och trevliga! (nåja, Ticka är trevlig)
De ska ställas ut den 6 februari i Danmark, båda är väldigt vackra och vältypade så jag tror det ska gå bra!
Har varit bortrest under julen och fick en ordentlig chock när jag insåg hur stora de har blivit! De får knappt plats i matskålen och äter en hel skål per dag!🤐
❤️ 😃
MvH Tsunamis
De fick springa i hage för första gången ikväll! Gillar inte att rasta i hage men gjorde det ändå. Nu ångrar jag det stort! Spån, bajs och kiss över hela golvet! Tog några bilder, ska försöka ladda upp imorgon :D
Vilka fina gerbiler 😍
Nu har de varit på sin första utställning! Tack Patricia för översättningen😛
-
TSUNAMIS RICIN
Huvud & kropp 21/25
Utmärkt ung maskulin kropp. Huvudet sitter bra placerat på kroppen.
Utmärkt konvex (huvud)profil. Men lite smal (kropp)
Storlek & kondition 18/20
Utmärkt storlek för åldern. Fin kondition,
goda proportioner. Önskas mer (kropps)massa.
Ögon 4/5
Lite runda, utmärkt storlek. Lite smalt mellan ögonen
Öron 4/5
Utmärkt storlek, lite för tätt ihop
Svans & tofs 13/15
Utmärkt tjocklek, ok tofs
Utmärkt längd
Päls 8/10
Läckert blank och tät. Lite lång ungdjurspäls
Färg & teckning 18/20
Bra points, lite ljus på nosen.
Utmärkt jämn grundfärg. Vit på framtassar
Totalt 86/100
Supersöt kille när han först slappnar av
-
TSUNAMIS SPRÄNGTICKA
Huvud & kropp 20/25
Utmärkt kropp, fint maskulint byggd för åldern
Huvudet sitter utmärkt placerad på kroppen. Lite platt
panna (tror jag) Bra bredd. Utmärkt avrundat nosparti
Storlek & kondition 17/20
Bra storlek för åldern. Bra längd
och proportioner. Önskas mer (kropps) massa.
Ögon 4/5
Utmärkt storlek och placering.
Sitter lite smalt mellan ögonen
Öron 4/5
Utmärkt storlek & form
Ok bredd
Svans & tofs 12/15
Utmärkt längd. Bred tofs, väldigt
fyllig. (kommentar om hårtopparna på tofsen?)
Päls 7/10
Blank och ligger bra mot kroppen.
Lite lång och skivar sig i nacken
Färg & teckning
Utmärt grundfärg. Bra början på
points. Missfärgning på svansen och nacken.
Totalt 80/100
OBS: Ryckningar (?) Kolla efter EP när du kommer hem
-
Nöjd med deras resultat, Ricin fick Best In Variety och Satomi Gerbils Favorit. Ticka fick klara sig utan 😃
Grattis!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Grattis!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#32 Tack! 😎
Grattis grattis! 😃
MvH Tsunamis
Imorgon ska grabbarna bus ställas ut igen! 😃Tror att Ricin kommer vinna BIS, han är riktigt snygg! Fast vet ju inte konkurrensen än😛
Tyvärr har Ticka EP, så han kommer inte gå i avel.
Lycka till du med på utställningen!
Surt för Ticka 😕
MvH Tsunamis
Det gick bra på utställningen, men inte så bra som jag hade hoppats på eftersom deras snygga syster Ängla var där😛
#40 Ja, han skulle nog gärna dejtat en snygg tjej😃
Ricin och Ticka ska ställas på SHF-utställning 21 maj i Landskrona om allt går enligt plan!
#42 Önskar dig lycka till! :-)
Usch, Ticka hade ännu ett anfall igår 😕Det varade i nästan 2 minuter 😭
Hoppas så att han växer ifrån det…
#44 Åh nej så tråkigt😕
// Linah
Gerbilsidan
#44 Vad tråkigt 😕
Oj nej 😕
MvH Tsunamis
#48 Finns det någon sorts medicin mot det? Eller tillskott? Något? 😢
Inte vad jag vet tyvärr
MvH Tsunamis
#50 Detta är så hemskt 😕 Men dom är mysiga och trevliga annars, dom mår bra och är pigga! Städade buren i förrgår, ska försöka fota dom snart också för dom har blivit nästan vuxna!
Aw så himla fina! 😍
// Linah
Gerbilsidan
Sötnosar! 😍
Söt! 😍
Shit, nu har busgrabbarna nästan gnagt sönder sin hylla😮Måste bygga en ny, ett av benen är nästan helt av…
#48 det finns läkemedel mot ep. dock rekommenderas inte dessa att ges till gerbiler då bieffekterna kan bli värre än sjukdomen i sig. Så det är bättre att låta gerbilen vara. Oftast växer de ifrån anfallen. Man får helt enkelt tänka på att inte utsätta gerbiler som uppvisat EP för onödigt stress. Det är oftast stress som utlöser anfallen.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#59 Ja, jag plockar inte upp Ticka så mycket utan pillar med honom i buren och tar inte upp och släpper dom lösa. Han har inte haft något anfall på länge nu, hoppas han har växt från det :/
#60 hur gammal är han? Och när visade han senaste anfallet?
#61 Han är lite över 6 månader och det senaste hade han för ungefär tre veckor sedan. Tror du han har växt ifrån det nu?
#62 Han kan eventuellt kunna fortfarande få nått anfall beroende på situation som han utsätts för. Men i hemmamiljö så bör det nog börja minska från och med nu. Min erfarenhet är att det brukar börja minska avsevärt efter 6 månaders ålder. Och hos majoriteten av gerbiler jag haft som haft EP i barndomen har vart helt symptomfria från 1 års ålder. Så du kan säkert börja se att de minskar mer och mer från och med nu ju äldre han blir.
Men vill du kunna ha honom lös utanför buren så kan det vara bra att börja vänja honom vid den miljön nu sakta men säkert. För ju tryggare han blir i de olika miljöer som du vill ha honom i till vardags desto mindre kommer du även se anfallen av den anledningen också. :)
Men som sagt, ta det sakta och gradvis. Man vill inte orsaka mer stress än nödvändigt.
#63 Tack för bra text! Hoppas att han blir helt fri som äldre!
Då ska jag börja vänja honom vid det, men bara jättelångsamt än så länge.
Igår vägde jag grabbarna, Ticka väger 79 gram och Ricin 84 gram. Stora nu!
Senaste bilderna på Ricin och Ticka!

#67 Vilka snygga grabbar dom gått o blivit ;)
Insta: isabellaroenne