ihopsättning #2
Hej! Här kommer en till fråga om ihopsättning av gerbiler, kan man på något sätt kan sätta ihop 2 unga honor med en äldre hane?
För parning eller att bo tillsammans?
Att bo tillsammans främst!
Jag har fått för mig att unga honor kan "sätta igång" en gammal hane, så jag skulle inte göra det. Men någon kunnigare kanske kan svara!
Vad menar du med sätta igång?
Om han har blivit steril så kan det sätta igång hans parningslust. Vet inte hur jag ska förklara det bättre
Nej det är en dålig idé att placera 2 honor med en hane. Det är hög risk för allvarliga bråk, då honorna kommer bråka om hanen, och det kan leda till att alla 3 bråkar med varandra. Dessutom även en mycket hög risk för ungar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Sedan får jag tillägga att hanar i princip aldrig blir sterila heller. De kan få avkommor oavsett ålder.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Okej tack för svaren! Då undviker jag det, varför jag frågade var för jag har två honor på 3 månader och en äldre hane vars kompis gått bort så jag ville inte att han skulle vara ensam. De har bott i delad bur i en och en halv vecka för jag ville testa hur de reagerade med varandra och jag har inte märkt något aggressivt alls utan de nosar på varandra och när de fick träffas en gång ihop i badkaret så var det helt normalt men den ena honan blev lite arg mot honom så tog bort dem från varandra men inget hände. Så därför frågade jag om det var en dålig idé att försöka sätta ihop dem om något kunde hända senare när jag inte är med.