Mått till 2 gerbiler?
Ni som har 2 gerbiler - vad har ni för mått på akvariet/lådan/buren?
Vill alltså inte veta liter (som jag sett många skriva här på sajten, det säger mig inte mycket) utan jag vill veta måtten 🙂
90x40x40 👍
82x36x46 är mitt.
Jag har flera burar så det är olika mått. Men om jag minns ur huvudet så är en bur som exempel ca: 51,5 x 68 x 40 cm = djup x bredd x höjd. Men har som sagt fler burar med lite varierande mått. Alla är över 100 liter hos mig.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
120x50x50
#4 Oj, vilken stor bur till bara 2 st! 😃
Eftersom alla har så stora burar.. räcker ett akvarium på 80x35x40 cm till 2 gerbiler?
#5 Jadå, det blir 112L 👍
#5 Ja det tycker jag att det gör :)
Lite OT, men kan någon bara berätta hur man räknar ut liter? :)
längd gånger höjd gånger bredd delat i tusen = antalet liter
L*H*B/1000=L
#9 Tackar :)
#11 Har också två gerbiler i en 100X50X50 fast det är ett terrarium så det är ju inte så jättemycket spån i men det är ju endån stort ;)
Jag har 81 längd 54 bredd 48 höjd🤑
jag har 75*40*40 = 120 liter. Först när jag köpte den så tyckte jag den var väldigt stor men för varje dag så tycker jag den blir mindre om mindre. Skulle vilja ha ett enormt akvarium. Tyckte dock att det var billigt, mitt kostade 700 kr helt ny!
Puttar denna
Insta: isabellaroenne
Har två akvarium en på 110x50x50 = 275L och det andra är 110x45x45 = 222L
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Till mina två har jag en låda på 80x45x55 (l*b*h)
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
Ska mäta mina ikväll!
Mina två damer bor i en Detolf, den blir 163x43x37. Lagom stort för två eller tre, tycker jag. Men tar väldigt mycket plats :D
Vänligen,
Elin
Akvarium jag har igång är:
L95D40H43 = ca 163 liter
L110D45H45 = ca 247 liter
L95D40H40 = ca 152 liter
L80D35H40 = ca 112 liter
Och sen har jag tre samlalådor på 130 liter som enligt IKEAs hemsida är L78D56H43

100x50x40
Det är ett gammalt akvarium med förvaring under så jag har alla saker till dem samlade där. Jag köpte det begagnat för 500 kr och satte även i en glasskiva med silikon så det blev en avdelare/ hängare för vattenflaskan. Där bor 2 gerbiler men det är bra att jag i framtiden skulle kunna ha fler där om jag känner för det. När mina killar var hos gerbilvakt i 5 dagar så bodde de i ett mindre akvarium och de blev sjukt deprimerade och betedde sig på ett sätt som de aldrig beter sig i sitt vanliga hem. Dvs. gnagde på allt, ville rymma, grävde på rutan. I sin riktiga bur så är de lugna och fnular runt. Gnager bara på kartong och kvistar, gräver i grävdelen och tar nåt varv hjulet när de känner för det. Så i mitt fall så är detta minimimått för två gerbiler om de inte ska få en massa olater för sig.
#21 Håller med om att burarna ska vara stora. Allra minst 150l tycker jag.. hur stor bur hade dom hos gerbilvakten? När jag hade mina förra gerbiler i en 130l samla låda så rymde dom efter 1-2 månader.

Hos gerbilvakten bodde de i ett 60x40x30 eller nåt i den stilen. (se bild) Det akvariet jag fick dem i när jag tog över dem för 15 månader sen. Det är för litet, de var nästan apatiska då av tristess men eftersom det bara var ett korttidsboende denna gång så fick det gå på nåder. De fick även komma ut under dessa dagar men det märktes direkt att de for illa av det lilla akvariet. När de kom hem så levde de upp och jag tog även ut dem i uteburen och då blev de sitt vanliga goa jag igen.
#23 Oj 72l räknade jag det till? Är ju verkligen för litet att bo i permanent. Förstår att dom blev apatiska av tristess av så trångt boende. Bra att dom har det större nu :)