Min ena Gerbil sover väldigt mycket!
Hej! Jag har två gerbiler ca 12 - 13 veckor gamla honor. Min ena gerbil Silver är aktiv hela dagen och natten, och springer runt och gräver. Men min andra gerbil, Gold, är i deras trähus nästan hela dagarna och nätterna. Hon springer och hoppar som vanligt i lekhagen, men i buren så gömmer hon sig typ.. Hon är handtam och snäll, men är det något fel på henne? I lekhagen så visar Silver alltid starkt sin Dominans, kan det vara rädlsa för Silver eller något? Svara gärna så fort som möjligt! Tack! Bilden är på Gold (Den svarta) (innan hon gömde sig hela tiden) och Silver ( den ljusare)
Hon är fortfarande lite rädd av sig i lekhagen också nu :P
Fast nu är det bättre i lekhagen igen :D
Hur länge har du haft dem? Sen är det så att vissa individer är mer rädda/nervösa/osäkra än andra. När min ena tjej var lite så var hon väldigt skygg och osäker av sig. Sprang för minsta ljud osv. Hennes burkompis var alltid framåt och alltid där när jag öppnade buren. Hon som var osäker var ju nyfiken men sprang så fort man rörde sig. Nu i dagsläget så är hon lite fortfarande osäker kan springa iväg väldigt mycket men det är bara så som hon är. Men när hon väl är social så är hon världens jobbigaste gerbil. Får aldrig slut på energi. Så jag skulle bara ge den gerbilen som gömmer sig tid. Om några veckor eller månader (kan ta tid ibland) så blir hon säkert mer bekväm med dig och alla ljud runt omkring och kommer fram och blir aktiv som syrran
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Ok, tack så mycket för det snabba svaret! Jag har haft dem i 5-6 veckor, altså inte så länge. Men bra att det inte är något allvarligt som depression som har hänt!
När vi fick hem våra två honor så var den ena mer aktiv än den andra. Grävde, byggde upp boet och hade sig medan den andra låg mest inne och sov. Det skiftade sedan om till tvärt om på dom och den som var 'den lata' blev den dominanta som höll koll. Så är det fortfarande idag. Dock idag är de särade för den dominanta fick för sig att börja jaga den andra innan 1 års ålder.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.