Dethär med bur.. hjälp
Hej alla gerbilglada mänskor :) lite burfrågor kommer här..
Jag tänkte beställa en Skyline bur med måtten 96 x 47 x 38 cm. Som jag förstår det är 38 cm måttet på höjden.. är det för lågt? Med tanke på att det ska vara ca 20 cm spån.. någon som har den buren och kan berätta hur ni upplever den?
Sist jag hade gerbiler (3 år sedan, det var mina första gerbiler) så hade jag dom i en 130l samla låda från IKEA. Jag hann tyvärr bara ha dom ett par månader innan dom gnagde sig ur buren, rymde och försvann. Så nu vill jag gärna ha en bur i GLAS (typ akvarium-ish) som är så rymningssäker det bara går. Gärna stor också så dom har mycket space. :)
Vad har ni för storlek på era burar för 2 gerbiler?
Och vad tror ni som sagt om Skyline buren jag länkade till?
Det är ju trä på kortsidorna men vad jag förstår är det glas på alla sidor invändigt. :) det måste det vara, annars funkar det ju ej.
Insta: isabellaroenne
Funderar även på denna som har måtten 98,5 x 58,5 x 61 cm.. dvs lite större än den förra. Också högre! Dock känns taket och kortsidorna lite opålitligt? Mina förra gerbiler började gnaga i ett ventilhål i taket på buren (plast) och gnagde sig ur det hålet..
Ett tips är att kolla på blocket. Där kan du få tag på jättestora begagnade akvarium för småsummor om de inte längre är säkra för vatten. Men även begagnade som håller vatten går att få mycket billigt. Att köpa burar är himla dyrt så vill du komma billigare undan så rekommenderar jag begagnade akvarium. :) Har man tur kan man få tag på stora akvarium för endast 500 lappen eller till och med billigare ibland. Vissa skänker även bort akvarium. På facebook på någon skänkes sida fick jag tag på 3 akvarium helt gratis förra året. Så det är också ett tips :).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#2 Tack för tipset men dels har jag ej körkort och dels är jag inte så händig för att fixa ett bra tak på egen hand. Så zooplus är nog enda alternativet för mig :)
#1 Med trälock skulle inte jag rekommendera. Hellre Skyline i så fall med metallocket.
MvH Tsunamis
Denna bur verkar bra tror även den är högre och höjden http://gerbiler.ifokus.se/articles/4f95d04bd4ebea58260001a1-gor-ditt-eget-lock-till-buren?4d71246fb9cb46214104670e-1-burar-inredning-miljoberikning Men annars skulle jag rekommendera hålls koll på blocket efter billiga bra och stora akvarium. Hittat båda mina två där för 800kr st och då är det ett 275L och ett 222L
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan