Få gerbilen att sluta kissa överallt
Hej! Jag har en liten gerbilhane som kissar väldigt mycket och överallt så fort han är utanför buren. Skulle gärna vela ha honom ute mer och kanske lös på mitt skrivbord medan jag sitter vid datorn. Men såfort han utforskat allt på bordet så börjar han kissa lite överallt, vilket blir väldigt jobbit att städa upp hela tiden. Vill inte att kisset ska gå in i träbordet. Så då är frågan, går det på något sätt att få honom att sluta kissa överallt så att han kan få springa runt mer?
Det brukar vara ett tecken på stress att de kissar. Du kanske kan pröva att låta honom komma upp bara lite grann och vänja sig vid att vara utanför buren. Innan han får springa på skrivbordet.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Men han känns inte särskilt stressad :/ Han springer först runt och utforskar allt, sedan lugnar han ner sig och tvättar sig lite kanske och sedan springer han runt lite lugnare över allt och då kan han börja kissa… Fast han kanske är stressad, jag är ju ingen expert x3 :)
Svårt att säga utan att kunna se beteendet själv men det är inte ovanligt att gerbiler blir stressade i nya miljöer och deras minne är rätt kort.
//Sofia - Sajtvärd på Feminism iFokus
Officiell titel: Professionell Skrivare
Du kan läsa text skriven av mig här
Mina kissar också när de är utanför buren men jag ser det mer som att de vill markera revir. Eftersom att det är nya lukter och så
Har inget med stress att göra, är snarare revirmarkering som ovan säger. Jag tycker de börjar lugna ner sig med åldern de kissar mest som unghanar.
MvH Tsunamis
Tack för alla svaren :) Men finns det något sätt att få de att inte revirmarkera, eller i alla fall revirmarkera mindre? :)
Tack för alla svaren :) Men finns det något sätt att få de att inte revirmarkera, eller i alla fall revirmarkera mindre? :)