Mager gerbil
Har tre gerbilkillar som är ca 1 år gamla. De har alltid skiljt sig åt i vikt rätt mycket. Den minsta och tamaste av dem har nu tappat i vikt och känns alldeles för mager trots att han både äter och dricker. Det senaste dygnet tycker jag han verkar slö och matt. Han låter också lite snorig men det syns inget. Min fråga till er, är det vanligt att gerbiler i en flock har väldigt olika kroppssammansättning? Vad kan det bero på att han magrat av trots att han äter. Tacksam för svar.
Är alla syskon? Sen om du har en matvåg hemma väg alla gerbilerna. Om du inte har det skulle jag åka direkt in till veterinären för avmagring kan bero på fel på tänderna så han inte äter men det kan också vara något annat.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Köpte från djuraffär eftersom jag inte fick tag på någon uppfödare, så jag har inte så bra koll på om de verkligen är syskon. Misstänker nog att de inte är det, ev är två av dem det. Han har ju som sagt alltid varit mindre och smärtare än de andra men just nu känns han smalare än någonsin. Han äter solrosfrön med skal precis som vanligt men jag ska kolla tänderna igen.
Att gerbilen plötsligt börjar avmagra innebär att något inte står rätt till i hälsan. Så du bör uppsöka veterinär och få gerbilen undersökt. Avmagring kan bland annat bero på tänderna som redan nämnts men det kan också bero på mask i magen. Och det är inte alltid masken syns i avföringen eller i rumpan utan de kan ha mask även om man inte ser något utvärtes. Så det är viktigt att du får gerbilen undersökt och eventuellt avmaskad. Bra då att se till att avmaska alla dina gerbiler samtidigt i så fall även de som är symptomfria.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Känns bara så konstigt att under hela sin livstid har den ena gerbilen varit mycket mindre än "brorsorna", så det är klart att om han nu fått en luftvägsinfektion och känner sig dålig och alltså äter mindre magrar av väldigt fort eftersom han inte har några reserver. Kan det vara så att att har haft mask under hela sitt liv nästan men inte de andra två? Skadar väl iofs inte att avmaska dem för säkerhets skull. Jag ska absolut åka till veterinären med dem, tyvärr finns det ingen veterinär som är kunnig på gerbiler där jag bor (Gotland). Har varit där två gånger förut med dem och det har inte gett så mycket, men såklart skönt att kunna utesluta vissa saker.
Ja även om de är ur samma kull så kan de variera i storlek mellan gerbilerna. Det beror på vilka gener de ärver och så. :) Precis som bland oss människor och andra djur så ser vi ju inte identiska ut med våra syskon, utan vi kommer med olika storlek :) . Men om han nu blivit sjuk och varit liten från början så förlorar han såklart lättare massa än vad en gerbil som är större från början gör. Men som sagt träffa veterinär och se om ni kan utesluta vissa saker, och eventuellt få gerbilerna avmaskade med. Om inte veterinären vill avmaska så kan du avmaska hemma med receptfria medel, dock mer omständigt då det kräver längre behandling än om du får medel direkt av veterinären som är receptbelagt, då behöver dom bara ge en dos sedan är det klart. Men uteslut först och främst andra eventuella sjukdomar.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning