Annons:
Etikettburar-inredning-miljöberikning
Läst 11735 ggr
EmmaG
2007-04-20 12:15

Hur bra är springhjulet egentligen?

Springhjulet är nog det allra vanligaste tillbehöret till smådjur och följer med i dom flesta burar man köper idag. Men hur bra är hjulet egentligen för dina älsklingar? Visste du att hjulet gör ofta mer skada än nytta?

 Ett hjul ska man  inte ha till gerbiler. 

Vad händer med djuret rent fysiskt när den springer i ett hjul?

Springer gerbilerna i små hjul så böjs nacke och svans bakåt. När nacken böjs så blir det spänningar i huvudet, och djuret får faktiskt huvudvärk! Springer en gerbil i hjul kan svansen för alltid bli bakåtböjd. Svansen är också en förlängning av ryggraden. Böjs svansen, påverkas alltså hela ryggen. När svansen böjs bakåt så trycks ryggkotorna ihop i en onaturlig ställning, nerverna kläms vilket orsakar stor smärta för djuret.

Nu tänker du säkert att om dina gerbiler får ont av att springa så slutar dem väl såklart?

Nej, det gör dem faktiskt inte!

För när djuret springer utlöses endorfiner, kroppens egna lyckopiller. Dom blir "höga" på endorfinet och detta blir ett beroende för dem. Dom fortsätter springa i hjulet efter nästa endorfinkick, och det spelar ingen roll hur mycket det värker i kroppen, för dom vill ha sin lyckokick hjulet ger. De kan inte sluta!

Därför är det viktigt att se till att gerbilen har många leksaker och gnagmöjligheter att välja mellan och även får komma ut ur buren för att springa av sig.

Har du gerbiler som redan fastnat i sitt beroende bör du genast försöka åtgärda detta. Det kan vara svårt och gerbilerna kan bli deprimerade och sluta äta om man tar bort det älskade hjulet helt plötsligt. Minska därför tillgången till hjulet stegvis samtidigt som du aktiverar djuret på annat vis.

 Ta ut den i en lekhage eller på sängen med massa roliga leksaker. Bygg en rolig leksak med labyrinter och tunnlar av skokartonger och toarullar. I buren kan du prova med andra saker, strö ut maten i spånet så får den leta efter maten. Det är ett bra sätt att aktivera djuret och den får använda sitt luktsinne. De ska inte ha plastleksaker, men kartonger, toarullar, toapapper och trähus gillar de väldigt mycket! 

//Emma Johansson 

Redigerad av lollynonna 2016-01-25


// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Lullan1
2007-04-20 22:00
#1

Jag har inget springhjul till mina, de jag köpte dem av sa att de kunde bryta svansen i ett springhjul så jag har tagit bort det ur buren.

[Maria-Gerbiler]
2007-04-22 03:11
#2

Jag har inget hjul till mina gerbiler, tycker inte att det finns en enda bra anledning till att ha ett hjul till sina djur överhuvudtaget.

Är det föresten någon som har en bra artikel om hjul på engelska? Håller på att informerna människor på youtube om att inte ha hjul till sina djur. Det blir lite svårt att förklara utan en bra artikel som de förstår…

Gerbilflicka
2007-04-22 04:07
#3

Jag har översatt många artiklar till engelska förut och höll på med att predika emot hjul på engelska sidor… men det verkade tyvärr inte fastna särskilt bra. =/ Väldigt trist att folk tror att det är bra för djuren, och de som insåg att det var dåligt körde med lama ursäkter som "Det är dåligt för människor att springa på asfalt, ändå gör de det". Hmm, right. Jag gör illa mig själv och det ger mig rätten att göra illa mina djur… typ?

Någon gång ska jag forska om ämnet och göra en mer vetenskaplig artikel med starka bevis som kan stödja oss nej-sägare. =P

[Maria-Gerbiler]
2007-04-22 13:15
#4

Ok, jag är ju sämst på engelska så jag vågar inte riktigt pröva att översätta sådär proffsigt… Det enda jag kan skriva till dom är typ att hjul inte är bra på något sätt och bara skadar djuret som springer i det och är helt onödigt att ha. Något sånt.

EmmaG
2007-04-22 14:37
#5

#3 Hurra för en vetenskaplig studie säger jag bara!
Men visst krävs det väl oxå att man faktiskt utsätter en gerbil (eller flera) för långvarigt springande i ett hjul för att tydligt kunna se efekterna. Sen när djuret är död & kanske skicka på obduktion för att se påverkningarna med nerver & skelett..
Ja, det va några tankar bara..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Theo
2007-04-22 16:17
#6

Nej. Här går springhjul bort direkt. Finns absolut ingen anledning att ha det. Mina småkillar får naturlig motion, och det genom att hoppa,klättra,krypa och springa fritt i lägenheten. Genom att sträva efter att berika deras vardag på ett naturligt sätt förebygger man skador och förhoppningsvis får de leva lite längre.

// Theo och Tuffes matte.

Annons:
EmmaG
2007-04-22 19:03
#7

#6
Du har såklart rätt! Inget hjul & massa utespring är det bästa! Inget hjul kan nånsin ersätta det

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Twister
2007-04-22 19:06
#8

Inget springhjul här! Helt onödigt, och plågsamt för gerbilerna. De får i stället komma ut ett par ggr i veckan.Glad

Embla_
2007-05-04 20:49
#9

Håller såklart med er, varför ens tänka springhjul? Tycker också att det är alldeles onödigt för hamstrar, möss och alla andra övriga djur också, inte bara gerbiler.

Hjul: nejtack!

dreamiz
2007-05-06 12:14
#10

Jag har aldrig haft hjul till mina gerbiler, inte heller till råttorna. Däremot har mina möss o min hamster hjul. De har dock ett rejält stort som de har gott om plats i plus att de har massa annat i buren som sysselsättning så de inte blir beroende av hjulet o bara springer i det. Självklart får de också komma ut och motionera!

TottsiGirl
2007-05-16 17:31
#11

Vilken intressant artikel. Själv så hade jag inte en aning om detta när jag för många många årsedan hade gerbiler. Dock så tyckte mina tjejer att det enda kul man kunde göra med hjulet var att välta det och bädda ner sig där i. :) Tror dock kanske att många människor använder hjulet till sina djur eftersom dom finns med i dom flesta burar och att man inte får någon annan information på tex djuraffären.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[Maria-Gerbiler]
2007-05-16 19:28
#12

#9 Jo jag tycker också det är onödigt med hjul till möss även om dom behöver mkt motion. Men när jag sade det på mus.ifokus så var nästan alla emot mig. Där var det liksom tvärtom, att man plågar djuret om man inte har hjul till den… Jag är helt förvirrad.

EmmaG
2007-05-17 00:44
#13

#11
Ja, hjulet är ju ett tillbehör bland "vanligt" folk & i djuraffärer som är ett måste lika mkt som vattenflaskan & huset. Oftast verkar många tro att buren är perfekt & att inget mer behövs om man har just hus, matskål, vattenflaska & hjul…tyvärr!!

Åsikter om hjul går uppenbarligen isär och som #12 sa så är det en tråd uppe om ämnet på mus.ifokus & där verkar man va djurplågare om man inte har hjul!
Det bästa man kan göra är väl att läsa infon om det & bilda sin egen uppfattning egentligen.

Jag är av den uppfattningen att hjul är onödigt & kan bli ritkigt plågsamt för djuret om man inte tänker sig för. Och jag tänker sprida min uppfattning vidare iaf =)
Vad man sen gör med faktan är upp till var o en..

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Annons:
Cezix
2007-06-16 23:07
#14

Kan nämna att jag, innan jag läste att hjul = inte alls bra för några månader sedan satte in ett hjul till min grabb. Dock så mer eller mindre fnyste han åt hjulet och tyckte det var bra mycket roligare att gnaga toalettrullar Räcka ut tungan. Så det var bara för mig att plocka bort hjulet. Han puffade genast några rullar till den delen där det tidigare stod. :)

sasha-
2007-06-29 02:38
#15

Det är så olika, i SHF så är det nästan förbjudet med springhjul, och i SGF så tycker de att det är ett bra sett att aktivera gerbilen

sasha-
2007-06-29 11:45
#16

sätt*

Embla_
2007-06-29 13:30
#17

det är ju ännu värre om djuret har svans tkr jag…

Djurplågeri att inte ha hjul?!? *fnys* Det är kanske djurplågeri att inte aktivera sina djur och låta dom sitta i en liten bur, men inte att aktivera sina djur UTANFÖR buren. (Eller i en stor bur. )

Att ha hjul och fullt ut lita på att hjulet ska aktivera sitt djur fullt ut är ju helt fel… Det är tråkigt att många människor inte fattar det.

EmmaG
2007-06-29 14:44
#18

#17 Såhär fattade jag det som..
Att dom menar inte att hjulet ska ersätta all form av motion & aktivitet. Utan man har ute dom ur buren som vanligt & aktiverar dom, och även inne i buren med andra saker. Men att dom behöver få springa så mkt & att det kan man inte tillgodose utan ett hjul.
Det va så fattade det som enligt dom iaf..
Men personligen vidhåller jag vid min tro på att inte använda hjul.

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Embla_
2007-06-29 15:56
#19

# 18.

Ok! Men det är väl ändå bättre att ha en stor och stimulerande bur ist ? :)

Gerbilflicka
2007-06-29 16:33
#20

Jag tycker att i gerbilernas fall ger grävning 80% av deras motionsbehov, 10% gnag och 10% spring.
Det är så vanligt att man tar bort allt det naturliga och istället sätter in ett hjul i buren. Hur korkat får det bli liksom?

Annons:
L8sson
2007-07-30 01:23
#21

jag köpte ett spring hjul till min syster för hon ska skaffa hamster .. så jag prova att sätt ner den hos mina gerbiler men dom välte den och grävde i den XD

Gerbilflicka
2007-08-01 21:00
#22

#21 Gerbilerna har talat: Döda och gräv ner bevisen! >:)

L8sson
2007-08-01 21:06
#23

#22 haha precis så började dom bita sönder den så jag tog ur den :) hehe :P

ladysurprise
2008-05-28 23:43
#24

djur i djuraffärer är väll stor skans att dom är beroende av hjulet? dom har ju inget annat att aktivera sig med..

Carizma
2008-08-09 18:19
#25

ha inte ett hjul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Denna kommentar har tagits bort.
jule
2008-08-10 19:51
#27

#15 "tycker de" är väl att dra alla lite över en kam=)

Annons:
Cindy S
2010-02-18 18:58
#28

Skulle någon kunna en skriva en artikel om hur mycket motion gerbiler behöver(eller visa om det redan finns en)? Jag bor i en etta med mycket saker (sladdar, platslådor, etc etc) och jag studerar heltid och tränar flera gånger i veckan, så jag måste planera in när jag ska kunna låta gerbilerna springa, och hur ofta.

Jag hade tänkt skaffa en bur(för två gerbiler) på mint 80L och ha leksaker i den, men de behöver förstås mer än det.

Också är det det här med en lekhage, vilket jag vill kunna skaffa så att gerbilerna kan springa genom labyrinter på golvet medan jag studerar(jag lämnar alltså inte lägenheten, men vill kunna studera utan att hålla uppsikt över dem hela tiden. Någon som kan tipsa om hur man gör/var man köper en sån? Jag vet t.ex. inte hur högt gerbiler kan hoppa, så jag vet inte höjden som kommer att behövas eller någonting.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Tassy]
2010-02-18 19:29
#29

#28 De är individuellt hur ofta de behöver komma ut, en del trivs bäst i buren, andra kräver minst en timme om dagen.

De här lekhagarna som finns i en del zoobutiker kan de hoppa ur om man inte sitter och passar på dem och är med i svängarna dessvärre.

isafisa
2010-02-18 19:47
#30

#28 du kan inte ha dem i sängen och se hur det går? Visst är vissa busiga och hoppar ner men det hör man ju då oftast. Men några av mina håller sig snällt i sängen :)

cecilia34
2010-02-18 21:36
#31

inga hjul här heller . mina har fått en stor fin permanent lekhage att busa i varje dag   Skrattande

Cindy S
2010-02-19 19:01
#32

#30 Jag kanske kommer ha dem i sängen, men jag har en släng av bacillskräck. Jag kan leka i lera, mocka hos hästar, leka med hundar hela dagen, men jag vill ha en ren säng på natten, så det beror på vad för avföring gerbiler har och ifall de bara kissar i buren. Det verkar bero från gnagare till gnagare.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Tassy]
2010-02-19 19:08
#33

mina får inte vara i sängen just för risken att de gör ifrån sig… Tungan ute

isafisa
2010-02-19 19:09
#34

#32 hm släng ett överkast på :)

Annons:
thea_thea
2016-01-28 18:35
#35

Puttar upp denna 😃

DjurälskarenEmelie
2016-01-31 16:33
#36

Usch ja, springhjul är inge bland min favorittillbehör till smådjur. Jag skulle nog inte ens ha det om jag hade en hamster. Tycker att det är så onaturligt sätt att motionera djuret på.

Sery
2016-01-31 20:16
#37

Jag har haft diverse smådjur hela livet, däremot aldrig ett hjul. Vet inte, redan som liten så insåg jag att springa runt, runt, runt inte var bra. Så, de har fått varit ute på golvet och sprungit, eller på soffan. Det är lite som att ha spegel till fåglar, de kan bli så totalt hypnotiserade att de inte gör annat än att springa/snattra med näbben mot spegeln.

[dvärgkaniner]1
2016-02-01 11:53
#38

#37 När det gäller spegel till fåglar har jag aldrig fattat varför man ska ha det 🤪

Denna kommentar har tagits bort.
Stephanie03
2016-05-26 17:11
#40

Jag har haft hamstrar förut och då hade jag ett STORT springhjul till buren eftersom att de älskade att springa och jag inte hade jättemycket tid att låta dem springa fritt. Märkte dock inga annorlunda saker med ryggen, det är väl för att hamstrar inte har någon svans? Nu har jag gerbiler och de har jag ej köpt något hjul till eftersom att jag vet att det inte är bra för dem

Stephanie03
2016-05-26 17:33
#41

Ville delta med att hjälpa artikeln så jag översatte texten till engelska. Kolla gärna om det är något fel i texten! A wheel is not appropriate for gerbils. What Happens To The animal physically when it runs in a wheel? If erbils run in Small wheels their neck and tail bends. And When the neck is bent, there are tensions in the head, and the animal may actually headaches! If the tail bends, it may never get bent in the right way again. The tail is an extension of the spine. If the tail is bent, it affects the entire back. If the tail is bent in an unnatural position, it causes pinched nerves, causing pain to the animal. Now you may imagine that surely if your gerbils suffers of pain of running they will stop, of course? No, they actually do not! Because when te animals run it triggers endorphins, the body's own happy pills. They become "High" on endorphins and This becomes an addiction for them. They continue to run in the wheel for the next endorphin, and no matter how much it hurts in the body, they want the luck boost the wheel provides. They can not stop! It is therefore important to ensure that the gerbil has many toys and chewable things to choose from and that they can come out of the cage to run around. Do you have gerbils stuck in its dependence, you should immediately try to fix this. It can be hard, and gerbils may become depressed and stop eating om man remove The Beloved wheel suddenly. Reduce therefore the availability of the wheel gradually while as you give the animal other things to do. Take it out of a playpen or into bed with lots of fun toys. Build a fun toy with mazes and tunnels of shoe boxes and toilet rolls. try with other things in the cage, scatter food in the cage to get the gerbils to look for the food. It is a good way to activate the animal and let them use their sense of smell. They should not have plastic toys, but cartons, paper rolls, toilet paper and wooden houses are very much appreciated!

Annons:
Upp till toppen
Annons: