Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 789 ggr
Emmysv
0

BEHÖVER SNABBT SVAR!

Min ena gerbil har på något vis skadat sig. Detta händer under en natt, och vet inte riktigt hur. Min lilla gerbil har iallafall slått ut sina nedre framtänder, käken är lite blå och svullen. På ena sidan av halsen har hon en stor knöl, som en svullnad. Hon försöker äta, både vanligt foder och små hackad gurka, men det går inte. Har även testat blöta ner havregryn men inget går ner. Vad ska jag göra? Tror ni detta är något som läker? Jag ska ringa till veterinären senare idag och höra vad dom säger, men tänkte först höra med er här. är så tacksam för svar!!

thea_thea
0

Oj, låter inte bra! Har du bild på det?

OberonsMatte
0

Kan hon inte äta bör du åka till veterinären bums tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

ForeverEmma_
0

Jag skulle åka in akut till veterinären eftersom hon inte kan äta hon har så pass ont att hon behöver smärtstillande förmodligen.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Emmysv
0

Ja det ska jag nog göra… Hon är ändå pigg och springer runt som vanligt liksom, men hon får ju inte i sig någon vätska eller mat… Thea, kan lägga in en bild senare! Vet ni om man kan ge henne nån slags barn mat? Sån på burk?

nimmis
1

Du har inte någon ml-spruta som du skulle kunna ge henne vätska?

nimmis
2

När jag behandlade en av min gerbiler som var väldigt svag blev jag rekommenderad från veterinären att ge gerbilen Critical Care som jag köpte på djursjukuset. Jag löste upp det med vatten och gav det till gerbilen med en 1 ml spruta.

Emmysv
0

Tack för alla svar!! Köpte en burk med barnmat, blandade i lite havregryn och hon äter detta! Har med tänkt på det med sprutan och ska testa det idag. Svullnaden på sidan av halsen har gått ner rejält, så det kanske är ett bra tecken? Ska avvakta någon dag till och försöka se om hon får i sig den vätska och mat hon behöver innan jag tar henne till veterinär. Igår var hon väldigt pigg, hon sprang runt och busade utanför buren och åt ganska mycket av barnmaten så det känns jätte bra. Upptäckte att hon hade en liten svullnad precis under käken, på halsen, kanske är en infektion hon har fått? Där hon har tappat tänderna är hon ganska varig, vet någon om man kan tvätta där på något sätt? Kanske är en dum fråga men om det är något som vet är jag väldigt tacksam för svar!

ForeverEmma_
0

#7 koksaltlösning är det man ska tvätta med i sådant fall. Finns att köpa på apotek eller så blandar man själv. Salt och vatten.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta