Lagom stor bur
Det känns nästan som att buren här hemma är lite liten, drygt 90 liter… Så jag börjar kolla lite smått på större burar och hittar en annons på blocket med diverse akvarium, och de som jag är intresserad av, 160 l och 320 l. Gerbilerna är inte helt handtama än, och om jag isåfall skulle köpa 320 l akvariumet, skulle gerbilerna inte bry sig om mig, utan bara ha roligt då? Vill gärna att de ska vara intresserade av mig också… Sen undrar jag även om 250 kr är dyrt för ett 160 l och om 500 kr ät dyrt för ett 320 l? Det är alltså än så länge bara funderingar!
Ja 90 liter är litet ja :) Om de inte är handtama så tror jag att de inte kommer att bli mer handtama i ett 320 liter. Jag har två såna, gerbilerna var mina tamaste förut men nu lever de sitt eget liv där i haha :P Kanske 200 liter är bra? Nej jag tycker inte att det låter dyrt alls, det är svårt att hitta stora akvarium billigare än så!
Lycka till!😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag tkr iaf det är jättebilligt :) Och jag har ingen erfarenhet av gerbiler så svarar utifrån vad jag tror och vet om andra gnagare och kaniner, men en större bur ska inte vara något problem. risken vid liten bur är att de känner sig trängda :)
Men jag skulle ändå satsa på 320 liters akvariet! Man får mer för pengarna och det finns mycket mer möjligheter för dem där i.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag skulle ta 320L akvariet då det dels är så billigt! Jag köpte mina akvarium på 275L och 220(ish)L för 800kr styck. Så slå till på det! Ge dem mindre spån ett tag så dem vänjer sig vid dig sen kan du alltid fylla på med spån. Dem kommer tillslut bli tama. Mina nyaste som blir 2år i år(haha haft dem i 2år och kallar dem fortfarande nya/små) tog det ett tag, tog några månader innan dem klättrade i handen och så men tålamod är allt man behöver så blir det bra :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Okej, tack för de bra svaren! Om jag skaffar det stora så tror jag att jag har en stor del med bara spån, och delar av, så jag får en mindre del med mindre spån där jag kan ha maten osv, har sett en tjej på Youtube som har så. Inget är bestämt, har inte ens pratat med mamma och pappa än, så vi får se! Annars kommer vi nog bygga en egen i sommar!
Såg nu att det var 340 l istället! Finns även ännu större, men dels var de något dyrare, och sen tycker jag att de är för stora. Fast iochförsig var det bra priser, 600 kr för ett 400 l! Och 540 l för 1200 typ! Men jag satsar nog på 340 l!
#6 Det låter bra😊