Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 788 ggr
L1ll4n
0

Fråga aldrig i djuraffär...

Nyss var det några här som köpte två ökenråttor av mig ;)

De hade varit i djuraffären och kollat om deras ökenråtta var en hona eller en hane. De i djuraffären hade sagt att de var en kille men denna så kallade kille hade inga pungkulor. Så de frågade mig, om det var en kille eller tjej och jag såg ju det direkt, det var en TJEJ.. Ack så fel de kan ha i djuraffärer..  

Asa-N
0

Tyvärr inte helt ovanligt….

Eazyy
0

Usch, tråkigt att det är så! :/

Fairytail
0

Det har jag varit med om flera gånger. Djuraffärer vet inte alltid vad de sysslar med. haha

L1ll4n
0

Nej, precis. När jag köpte min ökenråtta så sa dom att man kunde ha dom ensamma! Och sen fick jag veta att man inte kunde de så jag skaffade mig en till. ;)

Morrhoppan
0

Fast jag tycker nog att man ska fråga ändå. Jag samlar alltid fakta från olika ställen, mest på nätet, men jag frågar i affärerna också. Då får man ju en uppfattning om hur bra affären är.

Asa-N
0

Jag förutsätter att de inget eller väldigt lite kan så jag frågar inte, "mina" zoo-butiker frågar mig istället *S*

Milda
0

I djuraffären sa dom att dom ska vara ensamma . Men att dom kunde vara tillsammans ._. Dom kan ju ingenting :P

Eazyy
0

#7: Så sjukt >.<

Asa-N
0

#5 du kan inte döma en djuraffär efter att en personal klantat sig, den personen kanske inte har ett dugg med djuren att göra utan ansvarar för t.ex. hundmaten, de kan inte gärna veta allt om hamstrar.

Det är då viktigare att titta på hur pass mottagliga personalen är för information. Om de tar till sig informationen så är den djuraffären lika mycket värd som någon annan som man anser bra. Det är viljan det hänger på.

Tyvärr som jag skrev lite längre upp är det många affärer som inte har koll på t.ex. färgerna, men det är inte det lättaste att hålla koll på när de ska ha koll på såväl fåglar, gerbiler, kaniner och marsvin.

Kolla istället att det är rent och fint i burarna där djuren är, det säger mer om affären än om t.ex. deras färgkunskaper.

Morrhoppan
0

Fast det är inte såna saker jag frågar efter i affären, utan t ex vad de ska ha för mat, bur osv, alltså grundläggande skötsel. Det tycker jag att de ska kunna något om, i allafall om de djuren som de saluför. Går du till en färgaffär och de inte har en aning om vad du ska ha för slags färg till att måla om ditt hus med, så handlar du förmodligen inte där. Ger de dig fel sorts färg, så går du antagligen inte tillbaka dit. Går du till slaktaren och ber om griskött och får lamm, så förstår man ju att de inte vet skillnaden på gris och lamm, varför ska man då handla där fler gånger?

Min första undulat köpte jag i en djuraffär, och köpte bur också samtidigt, den skulle man kunna ha 4 st fåglar i sa han som sålde dem. När jag senare började kolla upp detta, så var den knappt en tillåten till EN undulat. Vad får man för slags förtroende då?

Asa-N
0

Ja men fortfarande, en personal gör inte en hel butik.

frukost
0

#7; Dom borde ju säga att man måste köpa minst två om mna redan inte har någon, för dom tjänar ju mindre om dom säger att man ska ha en. ..

Eazyy
0

#12: Exakt!

Tina-A
0

Håller med Asa_N om att en person inte gör en hel butik. Alla vet inte allt och det måste dom inte göra heller tycker jag. Dom är flera just för att alla har kunskap om något och att dessa personer kompletterar varandra.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Morrhoppan
0

Ja, men då ska de ju hänvisa till de som vet, inte försöka svara så gott det går, eller det de tror är rätt. Om de inte vet svaret på frågan eller är säkra på det så är det väl bättre att säga det eller att ta reda på det. Tycker man ska kunna ställa samma krav å en djuraffär som på vilken annan butik som helst.

dreamiz
0

Jag tycker också att de bör hänvisa till nån annan om de själva inte vet. Det ger ett bättre intryck att erkänna att man inte vet än att svara helt galet!