Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettköp-sälj-omplacera
Läst 740 ggr
scully1159
0

Ensam hane omplaceras

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Då vår ena gerbil tyvärr gick bort nyligen känner vi att vår lilla Myspys som nu är ensam kvar behöver sällskap. Vi har inte tänkt skaffa fler gerbiler så därför letar vi istället efter ett nytt hem åt honom. Han är född september -13 så är alltså runt 2,5 år gammal. Han är pigg och frisk, matglad är han också så har alltid varit en lite rundare variant än hans bror var. Vi finns i Motala men är villiga att åka en bit för att lämna honom om vi hittar ett bra hem där han kan få chansen till en ny kompis. Om bur mm behövs kan vi även skicka med det (200 liters akvarium med diverse hus och tillbehör). Håller tummarna att det finns någon som kan hjälpa! Mvh Frida

[dvärgkaniner]1
0

Har han stamtavla?

scully1159
0

Nej tyvärr kommer han från djuraffär

[dvärgkaniner]1
0

#2 Synd, han var ju jättesöt och fin 😍

lollynonna
6

#1 Stamtavla spelar ingen roll! Du kan få stamtavla på djuraffärsdjur, det är ju snarare bakgrunden som spelar roll.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anne.K
3

#1 Kan bara hålla med lollynonna. Om du är ute efter avelsdjur så är det inte enbart stamtavlan du ska fokusera på. Bara stamtavlan säger ju egentligen ingenting mer än namn på föräldrar och deras föräldrar och så vidare. Det är viktigt att man även forskar bakom varje individ som finns med på stamtavlan. Tar reda på hur deras hälsa och temperament har varit och hur länge de levt etc. Så att bara fokusera på att en gerbil har stamtavla eller inte och sedan nöja sig där räcker inte om man vill bedriva en avel med långsiktiga mål. Man behöver forska i släkten bakom gerbilen också för att veta vad det är man avlar på.

Varför skriver jag detta? Jo för att jag ser dig kommentera på majoriteten av alla gerbiler som annonseras och vill bara försäkra mig om att du tar hänsyn till alla faktorer om det är till avel du söker djuren. Så jag säger allt detta med välmening för att tipsa dig till hur man utvecklas som uppfödare. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[dvärgkaniner]1
0

#5 Jag frågade hon/han om han hade stamtavla, fast nu var det ju också så att han kom ifrån djuraffär. Jag tycker inte det spelar så jättestor roll om gerbilen har stamtavla eller inte, men det är ju bra att veta 🙂 

Sedan vill jag inte avla på djuraffärs djur, då jag inte vet om han bär någon sjukdom eller annat. Om jag nu hade velat avla på honom eller inte. Plus en till sak att det kan vara inavel. 

Annars skulle man bara kunna ha honom som en mysig familjemedlem ❤️  

Så det beror ju på vad man ska använda gerbilen till 🙂

[dvärgkaniner]1
0

Fast sedan tycker jag att man ska våga prova testa "okända" linjer ändå. Sedan om det skulle dyka upp någon sjukdom senare så är det bara att sluta avla. Annars kommer man ju bli tvungen att inavla för mycket.

lollynonna
4

#7 Är du seriös?  En djuraffär är knappast "okända linjer". Jaha okej, men om man inte märker sjukdomen förrän efter ett tag och du har suttit och avlat grossistgerbiler hit och dit, sålt dem till avel, hur hade du tänkt att "sluta avla" på dem sen då? Då förstör man ju i princip hela gerbilstammen… 

Inavla för mycket? På vilket sätt? Man inavlar knappast om man köper från olika linjer, och är man orolig kan man ju bara importera eller släktforska… Tycker inte att dina argument håller.

Förlåt TS för OT! Nu kan vi återgå till det tråden handlade om från början, dvs att du vill omplacera din hane 🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anne.K
3

#7 vill bara tillägga  att om man ska testa att avla på djur med okänd bakgrund då förutsätter det att du behåller alla avkommorna och inte säljer dom. Anledningen till att man behåller alla avkommorna om man gör en parning på djur med okänd bakgrund är för att man verkligen ska kunna observera hur avkomman utvecklas och se om diverse effekter eller sjukdomar framkommer under tidens lopp. Behåller man alla avkommor själv och inte säljer, då kan det vara accepterat att avla på gerbiler med okänd bakgrund, för då tar man sitt ansvar att inte råka sälja djur som eventuellt kan sprida något dåligt. Behåller man alla för att analysera och observera och utvärderar ordentligt då kan man ta den risken. Men behåller man inte alla avkommor från en sådan parning så vet man inte vad för skit man riskerar sprida ut i gerbilsverige. 

Så nu återgår vi till vad tråden handlar om ursprungligen. Ber om ursäkt TS för att vi råka gå OT. Men kunde inte bara tiga tyvärr.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

scully1159
0

Ingar problem, men som sagt letar vi med ljus och lykta efter ett nytt hem åt Myspys. Har märkt de senaste dagarna att han nog inte mår så bra av ensamheten - bäddar hela tiden in sig i en boll av söndertuggat toapapper vilken inte är normalt beteende för honom :( Vi vill att han ska få chans till en ny kompis - antingen i form av en äldre hona som blivit ensam eller en eller två mycket unga hanar. Om jag förstått rätt är det dessa kombinationer som brukar fungera. Och som jag sa tidigare - om någon kan erbjuda honom detta är vi mer än villiga att åka en bit för att lämna honom.

Disyerto
0

Skickar meddelande.

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida