Hemmagjorda leksaker :)
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på hur man kan göra roliga leksaker till gerbilerna utan att man måste gå till djuraffären och köpa för massor av pengar…
Ni får gärna lägga ut bilder om ni har gjort nåt skojj till gerbilerna :)
Mvh Gerbilpojken
Du kan snickra fågelholkar, anda hus, hyllplan och liknande. Du kan använda spik om du håller koll och dra ut dem allt eftersom det gnags så de inte skadar sig, eller så använder du trälim (ofarligt) och träplugg så behöver du inte bry dig när de gnager sönder verket :)
Själv gillar mina något så simpelt som en toalettrulle med några godisbitar i och papper i ändarna, så att det blir ungefär som en smällkaramell. Då måste de ju jobba lite för maten dessutom! 

Jag använder alla kartonger jag hittar. Popcorn-, ägg-, såskartonger, som dom kan leka/boa med. 
Tack för alla svar! Ni får gärna komma mer fler tips 
När jag byter i buren "begraver" jag en vinbox som jag satt i hushållsrullar i, under spånet. Bara toppen på rullen/arna sticker ju upp då. Då har de ett bo med gångar. Tror de gillar det :) Ingen leksak kanske men ändå :)
En hel toalettrulle med pappret på är en uppskattad leksak hos mina gerbiler Då får dom massor att boa med också. =)
Ja att köpa alla leksaker från djuraffärn blir lite dyrt i längden, de tuggar upp allt så fort :) Deras första hus "försvann" efter kanske ett halvår, när de bara hade 2½ vägg kvar tyckte jag det var dags att köpa nytt ;)
jag begraver alltid en kartoong med lite hål här och där i under spånet när jag städar. det uppskattas :D
2: Vad smart :D ska testa direkt
5: Förstår inte riktigt? o: Vart sticker de ut från vinboxen?
Har ibland upptill 3 syltglasburkar i minas bur, de älskar att gräva i dem,hahaha! Dock använder de 1 av dem som toa.
Sen är en kvist gärna rolig att leka och arbeta på om de finns något som en vindruve eller några vinbär på! (:
#7 ja men ett halvår tycker jag var ganska lång tid ändå innan de demolerade huset, här köpte jag 3 nya hus på 3 måånader, sen gav jag upp med trähus 
Jag brukar lägga ner små krukor och gamla syltburkar under spånet, det uppskattas mycket! Det blir som små gömmor för dom samt att det hjälper att hålla upp deras gångar de bygger.
Annars så tycker mina helt enkelt att kartonger är det bästa dom vet 
Mina gerbiler bosse och zigge gillar när man lägger in en lite mindre vedstock (ca 10 cm lång och 10 cm bred) som dem kan ligga och gnaga på. man kan även gräva ner stocken i spånet kul och kolla på när dem gnager :)
Kan man ge vindruvor till gerbiler? För isåfall kan jag ju lägga in kvistarna från min pojkväns vindruvor.
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag har massa ganska tjocka pinnar, så har jag rör och krukor med urslagen botten. Kartong, servetter och, såklart, toarullar är väldigt populärt! 
//Elin
WOW vad gammal denna tråden är! Undrar dock samam sak som ovan - kan man ge dem vindruvor?
http://aekitsune.blogg.se
#14 Ja det går bra att ge vindruvor utan kärnor (tror det iaf.)
Och om du söker lite till kan du få upp trådar från 2006/2005 också 😉
haha ja, nu tycker jag vi ska locka hit mycket mer folk så det blir mer aktivitet i trådarna så jag slipper leka arkeolog och gräva fram alla gamla fynd :P
Jag trodde vindruvor innehåll både mycket syra och socker.. Men det kanske är fel ^^,
http://aekitsune.blogg.se
#16 Ja, jag skulle ju inte riktigt rekommendera vindruvor för att du som sagt skrev att det innehåller mycket syra och socker, så sådär jättenyttigt tror jag inte det är ;)
Haha ja, här får vi jobba på som arkeologer 😴
Hahah ofta jag har frågat om vindruvor?! Herregud känns verkligen inte som mig!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Jag vet att tråden är gammal men vi kan ju starta upp den igen :) Ensak jag brukar göra till min hamster är att skär massa hål ett mjölkpaket och stoppa ner rivet toapapper, uppskattad väldigt mycket.
Jag har gjort lite saker, det ligger inne på djurpyssel iFokus dock :p
Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus
Underskatta aldrig värmen från en kall nos 
#19 nackdelen med att använda mjölkpaket är ju dock att de har en plasthinna på insidan som man måste avlägsna innan man lägger paketet i buren. Iaf. om man ska ge det till gerbiler då de gnager extremt mycket, så att de inte riskerar att få i sig plasthinnan.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning