Lite frågor
http://www.granngarden.se/Granng%C3%A5rden/Sp%C3%A5n-Granng%C3%A5rden-L%C3%A4ttstr%C3%B6-Hampa%2C-18-kg/p/1165770_BASEe Jag håller på att fundera hur mycket det skulle kosta med inköp av gerbiler (inklusive oförutsedda avgifter) och har då kommit till några frågor. På zoo.se hemsida står det att det behövs kalksten och multivitaminer, stämmer det? Fungerar granngårdens hampa strö? Länken överst går dit Finns det några lite mer budget smarta matskålar än zoo.se's?
Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PM
Du ska inte ha några vitamin, kalk eller saltstenar. Så nej det stämmer inte.
Nja enbart hampa gillar inte jag iallafall, dels så tycker jag att det luktar EXTREMT mycket, och illa även i den nya påsen. Plus att det är dyrt, och de kan inte bygga gångar i det utan att få massvis med extramaterial. Jag tycker att vanligt kutterspån är bättre.
Du ska helst inte ha matskålar, både roligare och naturligare för gerbilerna att få maten utspridd i buren och leta efter den. Jag sprider alltid ut maten.
Hoppas att detta gav svar på dina frågor, undrar du mer är det bara att fråga!🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Budgetsmarta matskåla = strö ut maten i spånet 👍
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Lollynonna var snabbare x3
Tack! Jag menade mer skålar för färska grönsaker och vatten i början. Då kanske det räcker att ha färskfoder på en assiett? Och i början kanske man bara kan köpa en billig glasskål till vatten från IKEA?
Köp hellre en Flaska till vattnet, annars kommer du behöva byta Vatten 25 gånger per dag x3 (Kanske inte fullt så illa men känns som så) :p
http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Str%C3%B6medel-%26-Stallmattor/Str%C3%B6medel/Kuttersp%C3%A5n,-25-kg-bal/p/1196500_BASE Det här bottenmaterialet kanske är bättre? Ja, det är ju en väldigt stor bal men jag har en stor garderob där den går in och i värsta fall hamnar den på balkongen med tät tillslutning
Så det finns i gen risk för att de inte fattar hur pipen och flaskan fungerar?
DEt där bottenmaterialet är mycket bättre, dom flesta har det! ^^
Nää jag har aldrig vart med om en Gerbil som inte dörstår sig på pipen ^^ Dock har jag varit med om Gerbiler som inte fattar hur man Dricker ur en skål
Jag brukar ha mitt färskfoder i en porslinsskål som jag hittade på en loppis. Där kostar små skålar inte alls mycket, ungefär 5-10 kr tror jag att min kostade. Jag tycker även att det är lite roligare att köpa från en loppis för att sakerna där är lite mer unika 😃 Skulle dock aldrig köpa något som ser ofräscht ut eller som någon annan gnagare använt. För man vet ju aldrig om det kan finnas eventuell ohyra kvar. Men porslin går ju alltid att tvätta i diskmaskinen 🙂
Tack! Vad snabbt man får svar här, mkt bra sajt.
Ja det andra spånet är klart bättre tycker jag! Som sagt är det mycket bättre med vattenflaska, väldigt få gerbiler som förstår sig på vattenskål. Provade att ha vattenskål hos en av mina honor igår, och gud vad jag skrattade! Hon doppade hela ansiktet i vattnet flera gånger innan hon gav upp och gick därifrån. 😂
// Linah
Gerbilsidan
Tenshi och Yume Ser Riktigt Professionella ut nr det Dricker (DOm har dödat 5 vattenflaskor så nu får dom F*n nöja sig med Skål xDDDD) Det är så roligt att se hur dom beter dig med skål också Jämföra dom med Exempelvis De Tre Nya och se hur som Dricker, som fattade ingenting, slickade på utsidan skålen, doppade Tassarna i det, stoppade ner hela ansiktet i det etc etc xD
Förlåt för OT TS ^^
Behöver man rengöringsmedel och desinfektionsmedel?(när man städar buren). Isåfall vilket ska man andvända.
#13 Nej, töm bara ut spånet, torka med fuktig trasa och fyll på nytt. Städa ca en gång i månaden eller när det luktar dåligt! :)
// Linah
Gerbilsidan
Ingen fara! #12
Jag har vattenskål och det fungerar bra, dock så står den uppepå ett hyllplan så det skvätter inte i spån o sånt…
#12 Använd glasvattenflaska! Har det till alla mina :)
// Linah
Gerbilsidan
#17 HAr Det Nu! ^^ Men måste hitta en Mindre till den buren v-v
Kan ni rekomendera någon glasvattenflaska?
#19 Dessa har jag, superbra! Det följer med en morot i den (fake såklart) som man lägger i vattnet och stänger locket. Då man sen vänder den åt rätt håll så visar moroten vattenmängden i flaskan, om de har druckit mycket eller lite och det är superbra tycker jag :) För att ibland så dricker inte mina gerbiler, och då är det bra att se det och kunna åtgärda snabbt.
// Linah
Gerbilsidan
Kan en sådan här fungera som transortbur? http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Str%C3%B6medel-%26-Stallmattor/Str%C3%B6medel/Kuttersp%C3%A5n,-25-kg-bal/p/1196500_BASE jag vet inte exakt vilken jag har men minst den fjärde minsta, det vore ett plus om jag kunde använda den eftersom jag redan har en sån efter mina döda vandrande pinnar.
#21 Jag kommer till kutterspån då jag klickar på den länken.
// Linah
Gerbilsidan
Oj, jag måste lagt in fel länk
http://www.zoo.se/produkter/reptil/terrarium-aquaterrarium-faunarium/faunarium-plastterrarium/plastic-terrarium-exoterra-plastterrarium-nr-1.html nu ser jag att det nog är den tredje största.
Tredje minsta, ursäkta!
Ja den borde funka! Har den fjärde minsta, och den är jättebra.
// Linah
Gerbilsidan
Jag får ingen länk till glasvattenflaskan, var har du köpt den?
#27 Ooops, nu är det åtgärdat😞
// Linah
Gerbilsidan
Hur många ml har du?
#29 355 Har jag, dock är den lite stor…
// Linah
Gerbilsidan
Då tar jag den som är lite mindre!
#31 Gör så! Passa på att beställa nu då de har rea på typ allt👍
// Linah
Gerbilsidan
Till transportbur använder jag en låda från Ikea med hål i locket! Det fungerar bra eftersom jag nästan aldrig transporterar dem, och nästan aldrig länge! Sedan kanske det är bättre med din, men Ikeas är ju billigare…
Nja, tyvärr kan jag inte beställa nu eftersom att jag bara planerar och gör en budget så jag får grepp om hur mycket det kostar.
Ja tycker att det där ser lite dammigt ut, har aldrig köpt själv därifrån men det ser inte direkt fräscht ut.
// Linah
Gerbilsidan
Vartifrån köper du?
#37 Jag köper från en privatperson i närheten :) Men det är inget måste att ha hö, det är mer som en rolig sysselsättning för gerbilerna. Det är inte som kaniner tex. Som måste ha hö hela tiden :)
// Linah
Gerbilsidan
Dogmans hö är ofta slamsor och dammigt. Jag köper mitt hö på en djuraffär i stora, fluffiga påsar. Rejäla strån dessutom så de får lite att jobba med. Men som sagt, de behöver inte hö, det är mest för sysselsättning och att bygga bo med. De är lika nöjda med toapapper, kartong och så.
Glöm inte ett sandbad med. :)
Behövs det en toalett, isåfall vad ska man ha i och vilken toa ska man andvända?
Mina använder sandbadet som toalett först och främst, men annars bajsar de överallt… Så toa hade inte funkat för mig!
#40 Dem använder sandbadet som toalett men dem kan även kissa och bajsa lite här och var i buren men inte mycket. Många anväder denna glasburk från ikea som sandbadsburk/toa den är väldigt praktisk och den är alldeles perfekt i storlek för dem. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Whohoo! Yeppie! Yes! 😂
Nu har jag fått ett halvt löfte om gerbiler, jag och mamma kom på det här:
Om vi väntar ett år så har min lillasyster blivit lite större och kan ta mer ansvar. Då skulle hon kunna hjälpa mig med skötseln de veckor jag är hos min pappa. Självfallet skulle jag ta de stora besluten, inklusive att betala allting och finnas där för sötnosarna mesta delen. Så om ett år är det en stor chans att det finns gerbiler i denhär lägenheten! Jag ville mest bara uppdatera för att jag är så sjukt glad!🤪
Men, ni behöver inte oroa er, det kommer inga gerbiler innan det är 100% chans att gerbilerna får det bästa hemmet i världen❤️❤️❤️
#44 Så fint! Japp det är ok, men du behöver inte tejpa massor bara för det utan i rimliga mängder är det okej :)
// Linah
Gerbilsidan
#44 Jag skulle nog inte använda tejp, dock vet jag inte hur farligt det är för dem. Det finns recept på gerbilvänligt lim om du googlar runt lite, det bör gå att använda istället för tejp!
Man kan också använda trälim 🙂
// Linah
Gerbilsidan
#45 Du hann före! Visste faktiskt inte att man kunde använda tejp…
#48 Vanlig tejp är inte okej eftersom den är gjord av plast med klister på. Maskeringstejp är okej i mindre mängder eftersom den är gjord av papper (?) eller liknande 🙂
// Linah
Gerbilsidan
#45 Tack! Jag använde så lite tejp det gick, men det gick åt ganska mycket ändå, är det ok? Lim är lite för svårt för mig…;)