Etikettjirdar-jerboas-degus-etc
Läst 15054 ggr
EmmaG
2008-06-08, 20:54

Jerboa

Är du nyfiken på jerboan, eller kängururåttor som de även kallas? Läs vidare här!

Svenskt namn: Jerboa el. Kängururåtta
Latinskt namn: Jaculus
Ursprung: Nordafrika, Centralasien samt Mellanöstern
Miljö: Öken, klippterräng samt ängsmark
Föda: Frön, suckulenter samt insekter
Livslängd: Upp till 6 år

Jerboan är ett riktigt ökendjur, de är marklevande och dricker nästintill ingenting utan får sin nödvändiga vätska utifrån sin föda. Födan består till största delen av olika sorters fröer, rötter och mindre insekter.
Jerboan är ett nattdjur vilket dess stora ögon avslöjar. På dagarna ligger de nergrävda i hålor i sanden för att undkomma hettan och kommer upp på natten för att söka rätt på föda. De har även ett mycket utvecklat luktsinne samt bra syn och hörsel.

Bakbenen hos jerboan är hela minst fyra gånger längre än frambenen vilket gör de ideala för perfekta hopp och sandkastning när de gräver.  Baktassarnas undersidor är hårbeklädda på ett sånt sätt att jerboan inte sjunker ner i sanden när de gör sina hopp, utan får bättre fäste. 

För att undkomma massa sand i ögonen har de även hårtofsar vid ögonen. Och vad som är riktigt smart är att de har en dubbelvikt skinnflik på nosen som de kan dra över näsborrarna för att slippa få in sand i nosen när de gräver.

Hur många arter av jerboan de finns har jag inte riktigt lyckats reda ut, utan fått höra olika, men de vanligaste man håller som husdjur är nog Jaculus Orientalis och Jaculus jaculus.
Och den senaste man hittade var den långörade jerboan som visas på bild här intill, och den blev genast klassad som utrotningshotad tyvärr.

Vad jag förstått är de ganska nervösa av sig, kan bli lätt rädda och då ta höga skutt. Alltså inte de perfekta keldjuren utan passar sig bäst hemma hos någon som kan inreda ett stort och miljöberikat hem åt sina jerboas och som föredrar att studera deras beteende sinsemellan i flocken.
Ett stort akvarium/terrarium med högt i tak och stora grävmöjligheter är de mest optimala.  Bra att inreda med kan vara saker som bohåla/grotta, rör, andra gömställen, lite stenar att hoppa på, en skål med chinchillasand att bada i, och även en värmelampa vid boet.

Vad jag förstått är dessa djur lite svåra att hålla, många verkar ha haft problem med födan, att de inte funkat som de ska. Jag har hört att jerboas ska ha ganska så salt föda, men jag ska inte säga för mycket eftersom jag inte är helt säker.
Men som torrfoder är en fröblandning bra i alla fall, och även färska grönsaker och frukt en till två gånger i veckan. Även insekter bör den få nån gång i veckan.
En vattenskål/flaska är inte helt nödvändigt eftersom de bör få i sig tillräckligt med vätska via maten, men det är bättre att ta de säkra före de osäkra. Djur i fångenskap är ändå inte riktigt samma sak som i de vilda.

Bilder lånade från google!

// Emma, aka Althea

Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Zaphix
2008-06-09, 00:20

Spännande! Jättebra artikel och kul att läsa mer om jerboas.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

RoSa-RoSeN
2008-06-10, 00:54

Spännande säger jag med!

[Katteeen]
2008-06-11, 16:35

Bra artikel! =) Vad söta de är.

[Tassy]
2008-06-11, 16:51

åh, de är så fashinerande små varelser. bra artikel som alltid Emma :)

EmmaG
2008-06-11, 16:57

Tack! =)

// Emma, aka Althea

[VictoriaR]
2008-06-12, 20:18

Bra arikel!Finns den i flera olika färgvarianter?

EmmaG
2008-06-12, 23:54

Vet inte. Tror inte aveln har kommit såpass långt än. Möjligen kanske finns 2-3 färger kan tänkas.

// Emma, aka Althea

Sandra-L
2008-12-21, 01:14

Hos den mindre sorten; jaculus jaculus finns bara 1 färgvariant. Den viltfärgade..
Då alla dessa djur är viltfångade.. Det finns endast bara 1 dokumenterat fall om parning och födsel i fångenskap.

Jag har ett par hemma men de är endast goda vänner om vi säger så ;)

Jag hittade denna information efter jag fått hem dem tyvärr!
Vilket betyder att även mina är viltfångade, med största sannorlighet..

Ville bara tillägga lite ;)

[Tassy]
2008-12-21, 02:19

#8 åh vad skoj med lite mer info om dessa!

Är du sugen på att dela med dig av din erfarenhet om dessa djur så tveka inte att kontakta mig så hjälps vi åt med artiklar. Glad

Mvh Tassy - Sajtvärd

Tobias844
2008-12-21, 02:29

Dom är så söta ^^

Pose-idon
2008-12-22, 11:15

Jättebra artikel Skrattande

//Elin

laalaa
2013-12-28, 00:03

Två jerboas bortskänkes AKUT i Gävle. ca 2,5 år gamla. Bortskänkes med stort terrarium. Måste hämtas i Gävle senast den 31 December men jag behöver veta snarast om någon kan tänka sig att ta sig an dom antingen permanent eller jourhem. Kan även betala en mindre slant om någon kan tänka sig att ta dom tills vidare innan jag hittat en ny ägare. Bara terrariumet är värt flera tusen men allt bortskänkes på grund av personliga förhållanden. Jag har mer information så kontakta mig snarast om du är intresserad. Jag hoppas inte det här verkar oseriöst på grund av så lite information men jag skriver kort bara för att dom behöver ett hem mycket snabbt. Det är otroligt häftiga djur och väldigt svåra att få tag på (dessutom väldigt dyra) men som sagt bortskänkes de endast på grund av akuta personliga förhållanden. Skriv ett meddelande här på iFokus så hör jag av mig direkt!

thea_thea
2016-04-23, 09:57

Intressanta djur!

Upp till toppen