Bråkande systrar
Hej!
Tyvärr måste jag meddela att vår ena hona, Ninjan, har flugit på min Dakota. Jag vet att Ninjan har visat många gånger att hon är den dominanta och min har alltid varit lugn. Dakota blev inte skadad utan bara tilltuffsad och rädd.
Min sambo satt och jobbade på kontoret när han hörde den aktiva aktiviteten bakom sig. Han vände sig och såg Ninjan flyga efter Dakota. När han gick dit för att kolla så slutade dom. Han satte sig igen och började jobba. 2 min senare så flög Ninjan efter Dakota igen och sambon var snabbt där och öppnade locket. Han hann knappt stoppa ner handen innan Dakota flydde upp i den. Han höll henne en stund, sen släppte han ner henne igen. Ninjan började jag a typ direkt. Han gjorde samma sak och Dakota flydde snabbt upp.
Eftersom jag sov när detta hände ringde han mig och jag fick komma upp och ta Kotan. Hon fick vara i transportburen medan vi åkte till Ikea och köpte Samla låda på 130l och ett nytt badkar. När vi kom hem fixade jag allt och hämtade sedan Dakota i sovrummet. Hon somnade snabbt när hon var själv och sov troligt hela tiden vi var borta. Hon var väldigt törstig och hungrig. Undersökte sitt nya tillfälliga hem och fick vara där sj en stund.
Vi testade senare ta ner Ninjan till henne 2 gånger, men varje gång började hon jaga och man kunde se att Dakota var osäker på henne. Morgonen efter ville min sambo testa igen. Så de fick nosa på varandra när vi hade dom i handen. Dakota gjorde 2 varnings stamp i min hand sen ville hon ner. Sambon släppte ner Ninjan och då började det om igen och Dakota gjorde varnings stamp.
Jag antar att detta betyder slutet för deras vänskap nu när Ninjas dominanta sida har tagit över helt? Vi funderar på hur vi ska göra och vilka vi ska behålla. Det lutar åt att Ninjan är den som måste få nytt hem, men det är min sambos val eftersom hon är hans. Jag vill inte bli av med Dakota i alla fall. Men men… Har läst på en del och sett att det även kan hända de som är äldre som aldrig haft problem förr med. Både Ninjan och Dakota var även i högbrunst när det hände. Funderar på om det skulle vara annorlunda om de hade mer plats. Dom hade ca 120 liter att vara på.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Hur gamla är dom?
Typ snart 1 år nu.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#2 Har ni möjlighet att skaffa bebiskompisar till dom?
Låter som min Bianca och Wilda när dem bråkade. Då jagade Bianca runt Wilda i buren och dem hade då ett 275L akvarium.Wilda blev aldrig skadad men hade nog blivit det tillslut om jag inte delade på dem. Hon gjord lixom inget mot Bianca utan bara sprang iväg. Så jag skulle dela på dem och skaffa nya kompisar.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#3 Nja jag vet inte faktiskt om vi har det. Vi har ju våra två honor och våra två hanar. Jag älskar ju verkligen Dakota och min sambo älskar sin hane Samurajen. Vet inte om han är sugen på ny bebis. Men om han bestämmer sig att ge bort Ninjan så kan man ju skaffa en bebis till Dakota. Han vill inte ha fler burar eller fler gerbiler än vad vi har.
#4 Ajdå. Samma sits där då. Jobbig sits när det plötsligt inte fungerar. Vi får ju ta ett tufft beslut här.
Om någon är intresserad att ta en ensam hona (burmese) ca 11 månader som är dominant så kan ni ju visa intresse. Vill ju gärna att hon få ett bra hem och kommer till någon som kanske parar ihop henne med en bebis som fungerar än att lämna in till affär.
Hon kommer från affär så det är ingen avel på henne.
Men enligt alla er ska vi inte försöka få ihop dom igen för det kommer inte fungera eller hur?
#6 Vad fin hon är 😍
#7 Ja hon har riktigt vacker päls. Hon är väldigt aktiv och sprallig liten tjej. Hon är som en ninja till sättet haha. Att gå normalt över en stege ligger inte i hennes natur. Man måste ju hänga i ett ben och ta sig ner där man inte ska gå ner normalt 😃
#6 men Gud så söt hon är! Om jag bara hade plats och tid för fler gerbiler så skulle jag ta typ alla jag ser😍 Speciellt denna!
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#8 ❤️
Haha jag är lika dan. Älskar dessa söta små krabater, men de är också väldigt speciella. Anledning till att det blev så här och hon nu inte kan vara i närheten av sin syster. 😐