Alflis med tidningspapper?
Halloj!
Jag märker att jag reagerar en del på dammet som uppstår av spån. Vet att kutterspån kan vara mindre dammigt, har provat båda.
Har två tankar, den ena är kutter blandat med tidningspapper (mest papper, bör gå att gräva gångar i) eller alflis med tidningspapper - frågan är bara om al+papper kommer gå att gräva gångar i?
Mina tjejer har en hel del kraftigare papprör i buren, så en del gångar finns "gratis", men de vill ju ändå gräva såklart. :)
Förresten, ser att Arken har spån av furu - är inte barrträd ett big no-no eller gäller det bara pinnar man tar in? (Har underligt nog inget Granngården i Gbg! Tusen Arken dock och några andra, en privatägd som inte ingår i en kedja som jag älskar, tusen saker och massor av foder i lösvikt.)
#1 Det är lugnt med barrträ som spån, de torkar spånet och terpentinet (det giftiga i barrträ) försvinner. Fast bäst är väl ett lövträdsspån, men det gör inget att det är barrträ!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Dock är det bra att lukta på spånet innan man använder det. Stinker det mycket av spånet så ska man inte använda det för då finns det fortfarande för mycket terpentin kvar, det man kan göra då är att lufta spånet tills det känns luktfritt och bara luktar trä.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Tidningspapper dammar en hel del när det är gnagt i småbitar. Kutter + papper kan de gräva gångar i men inte al + papper, fliset är helt enkelt för tungt.
MvH Tsunamis
Tack för svar!
Får köra på kutter i alla fall, ev blandar jag det med strimlat tidningspapper, kanske drar ner dammigheten lite i alla fall. Vill ändå att de ska kunna gräva gångar. Får bli en total rengöring nästa vecka, bara spara det de har i boet. De har dessutom kissat på lite träsaker så tänkte ta sandpapper och få bort det, luktar inte så gott.
Men du sa att det inte fanns någon granngården i Göteborg men det finns ju en i Kungälv och dit tar det bara 21min enligt Google (bor i stockholm) så om du har bil eller har någon som kan skjutsa dig så kan du ju köpa hampaströ där så slipper dammet :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan