Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 694 ggr
DjurälskarenEmelie
0

Ej dammfritt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag var och köpte hampaströ till gerbilerna för en vecka sen ungefär i hopp om att det skulle va dammfritt (som hampa ska vara) men nu ser jag att det är typ damm på väggarna i buren! Är det inte dammfritt då? Jag har en fråga till, jag ska ju köpa en kompis till min ensamma gerbilhona och nör man sätter ihop dem måste man väl ta ut allt spån, tvätta all inredning osv(?) men grejen är att jag har ju liksom precis bytat till hampa och jag vill völdigt gärna inte slänga strö som inte ens är smutsigt…det var inte speciellt billigt för den delen heller..

ForeverEmma_
0

har du använt kutterspån innan? För om du har sparat lite spån så att gerbilerns doft finns kvar så kan det vara dammet från det som kommer upp.

Annars har du halm/hö i buren? Det kan ju damma lite. Sen annars så kan det även vara damm från luften som fäster sig precis som på bokhyllor och sånt.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Anne.K
0

Inget strö är helt dammfritt. Hampan kan damma lite, däremot så är hampan snällare för gerbilernas luftrör än om man har dammigt kutterspån om man har gerbiler som är känsliga för kutterspån. 

Sedan kan det damma från övriga grejer i buren med så som sanden, kartonger när de blir småsmulor etc. Så en helt dammfri miljö går inte att få. Men hampan brukar vara ett bra val om man har känsliga gerbiler. Jag använder alltid hampa till gerbilungar och känsliga vuxna som visat problem och det har alltid hittills fungerat utan bekymmer för gerbilerna. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

DjurälskarenEmelie
0

Jahaa, okej tack för hjälpen! Men är det nögon som kan svara på min andra fråga? :)

lollynonna
0

Ja man måste ta ut allt spån och tvätta buren, det ska vara en neutral lukt, så att de inte börjar slåss för att det luktar för mycket av den ena. Inredningen behöver du inte tvätta, men den ska du inte heller ha i under ihopsättningen 🙂 Då räcker det med toarullar och ett sandbad.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

DjurälskarenEmelie
0

#4 Åh nej vad jobbigt…puh:/ Men tack för svar!

lollynonna
0

#5 Ja det är ett litet jobb haha, men värt det i slutändan då de får sin kompis!😃

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

thea_thea
0

Tyvärr måste du plocka ur allt spån, det kan gå utan att behöva byta men är bäst att ta det säkra före det osäkra när man sätter ihop två honor! Man behöver inte ha så mycket inredning i en delad bur heller.

Tsunamis
0

Du ger dem kartonger ser jag, själv har jag upplevt att papper och kartong gnagda i småbitar dammar rejält så det är inte bara underlaget.

Vill man ha underlag de kan gräva i och bygga gångar så måste man acceptera dammet tyvärr.

MvH  Tsunamis