Virus här hemma
Hej! Det har hänt något väldigt hemskt hemma hos mig, och jag kommer att lägga aveln på is ett par månader. Mina gerbiler har fått ett virus, och virus går inte att bota. Jag kommer att vara tvungen att avliva alla mina gerbiler som är kvar, kasta i princip allting och skura och sanera hela rummet de står i. Sedan ska jag också sitta i karantän och inte ta in nya djur på minst 40 dagar.
Allt började i julas någon gång. Jag kanske hade köpt en ny gerbil, eller hade passat gerbiler med virus. Det kan ha kommit från vad som helst egentligen, jag har ingen teori om vad som utlöste det. I julas dog den första gerbilen utan symtom. Det var en siamesehane som var 2 och ett halvt år gammal. Efter det har det bara fortgått, men jag har inte lagt märke till vad som egentligen hände. Jag hittade bara förklaringar till alla dödsfall och det var ingenting mer med det.
Men sedan, en dag då jag kom hem hittade jag döda gerbiler och tre stycken svårt sjuka. Jag tog upp dem i handen och de var iskalla och helt stela, de ramlade omkull i min hand och låg på sidan i flera minuter utan att göra en ansats att resa sig upp. Det var då min första tanke om virus kom, men jag tänkte inte mer på det och trodde att det var något annat fel på dem. Detta var ungefär en månad sedan, och sen dess har det dött så många att jag har tappat räkningen helt ärligt.
Igår hittade jag min hane Jambo kall och stel i sin bur, helt från ingenstans. Jag tog upp honom och han levde fortfarande, jag försökte få i honom vatten och satte honom under en värmelampa. Men det hjälpte förstås inte, och han dog kort därefter.
Då kände jag att det var den sista gerbilen som ska dö på grund av detta, nu är det nog. Alla gerbiler måste avlivas, även de som ser friska ut. De bär på viruset och kan smitta andra gerbiler. Extremt hemskt, det kommer vara jättejobbigt att säga hejdå till alla och rensa ur deras burar. Alla ungar måste också avlivas, de kommer inte undan viruset de heller.
Jag ville bara säga detta, så att folk vet vad som händer här. Jag tycker att man ska vara öppen med sin avel och inte mörka problem som man har, jag tror att man tjänar på det i längden.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan

Har du kontaktat veterinär? Det skulle kanske vara bra att veta exakt vad det är.
De Lapsus Resurgam
Jag beklagar.. 💔😕😭
Hoppas på bättre tur när du börjar igen
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Verkligen skittråkigt💔
Uppskattar din öppenhet
#1 Jo, vi ska ringa SVA också. Men för att veta exakt vad det är måste man skicka in på obduktion om jag har förstått det rätt.
#2 Tack 🌺 Ja det hoppas jag med.
// Linah
Gerbilsidan
#4 Tack ❤️ Jo det känns bäst att vara öppen med saker och ting!
// Linah
Gerbilsidan
Men usch vad hemskt! Värsta mardröms seminariet💔
Jag skulle kontakta en veterinär innan jag avlivar alla och höra med dem först (om du inte har gjort det) för att se vad det kan vara och sen framförallt låta dem göra en obduktion se om dem kan hitta något som kan vara viktigt för framtida och nuvarande gerbilägare.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#7 Jo jag vet, det är otroligt tråkigt 😢
Ja såklart ska jag tänka igenom detta mycket och ringa olika veterinärer innan jag tar ett förhastat beslut. Jag tänker uppdatera om all information som jag får, så att detta inte händer fler människor.
// Linah
Gerbilsidan

Om man passar andras djur, kan man ju ha dem åtskilda från sina egna, just för smittorisken.
De Lapsus Resurgam
#9 Jo det vet jag! Dock har jag inte bytt kläder och varit jättenoga med det. Men det ska det ändras på…
// Linah
Gerbilsidan
Vad tråkigt 😕
Då var det nog också virus Galaxy dog av ❤️
#11 Ja jättetråkigt 😕 Jo det var det, han hade inte heller några symtom utan bara dog helt utan vidare..
// Linah
Gerbilsidan
Hur ska du göra med gerbilerna som ska till dig? Alltså blue honan och dem andra gerbilerna?
#13 De ska bo hos Thea tills i juni! Då har jag varit i karantän mer än 40 dagar också.
// Linah
Gerbilsidan
#14 Okej
Oj nej usch va hemskt! 😐 Stackars småttingar! Stackars dig som få göra allt detta. Kramar!!!
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#16 Ja jättehemskt! 😕 Tack så mycket 🌺 Kom just på att jag inte hann berätta detta för dig igår, ber så mycket om ursäkt!
// Linah
Gerbilsidan
#17 skickade pm till dig precis :) Det gör inget. Detta har jag stor förståelse för. Kram!
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
Fy vad sorgligt, stackars dig och gerbilerna… Så himla orättvist.
Vad kan det vara för fruktansvärt virus? :(
Vänligen,
Elin
#18 Jo jag såg det. Kram på dig med!🌺
#19 Tack.. Ja jag har ingen aning om vad det kan heta, funderar på att skicka in till SVA så att de kan fastställa vad det handlar om😕
// Linah
Gerbilsidan
Det som får det att verka som virus är alla plötsliga dödsfall utan symtom. Sjukdomar man kan bota har alltid symtom men om ett djur är friskt en dag och död nästa och det händer flera gånger kan inte vara nåt annat än virus tyvärr… Många uppfödare stöter på det emellanåt (inte alltid lika allvarligt men epidemi av något slag) men att det är smittsamt råder ju inga tvivel om. Beklagar verkligen :(
MvH Tsunamis
#21 Jo det är ju det som är så konstigt, att de inte har några symtom innan. De kan bara dö från en dag till en annan, och jag föreställer mig varje gång jag går in i rummet de står i att jag ska hitta fler döda eller sjuka… Nej det är väldigt smittsamt eftersom så många har dött! Tack :(
// Linah
Gerbilsidan
Nej men usch. Jag lider verkligen med dig. Vilket mardrömsscenario du hamnat i gällande aveln. :(
Och jag tycker det är jätte bra att du är öppen med sådana saker, det ska man vara. Om man mörkar om sådana allvarliga saker så kan det skada hela gerbilsverige om man tex säljer smittade djur till andra uppfödare och så.
Fruktansvärt att du får gå igenom detta, och speciellt gerbilerna som drabbas. :(
Jag hoppas du har möjlighet att obducera, det vore väldigt bra att få reda på vad det rör sig om för virus/sjukdom.
Beklagar sorgen 🌺
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Kan viruset smitta till andra djur också eller är det bara gerbiler du ska undvika? Beklagar verkligen, stackars dina gerbiler :(
#24 Eftersom hon inte vet vad det är kan hon inte veta sånt
Usch, din stackare, och stackars små gerbiler! 🌺
#23 Tack 🌺 Jag tycker också att det är bra att vara öppen, och jag skulle aldrig medvetet sälja sjuka djur. Ja säljer man en med virus sprider det sig ju jättefort… Jo jag vill obducera, dock så kostar det en hel del och jag måste också få pengar till nya saker till mina gerbiler som kommer i juni…
#24 Det kanske smittar till andra djurarter, det vet man bara om man obducerar och ser vilket virus det rör sig om.
#26 Ja det är jättesynd alltihopa😕🌺
// Linah
Gerbilsidan
Otroligt tråkigt :( dock otroligt modigt och respekt för att du är ärlig! Fler personer som du inom aveln! ( även generellt :P ) .
Det är verkligen en mardröm för dig. Alla som har egna gerbiler kan förstå hur utanför-kroppen läskigt det här är.. :-(
Hoppas du får bra svar från veterinärerna så du vet vad du ska göra.
❤️
#28 Tack så jättemycket ❤️
#29 Ja det är extremt ledsamt och så synd, alla mina älskade gerbiler😕 Ja det hoppas jag med.
// Linah
Gerbilsidan
Åh vad tråkigt! 😢 Kram och lycka till med aveln när du börjar på nytt igen ❤️
#31 Ja jättetråkigt… Tack❤️
// Linah
Gerbilsidan
Har du fått redo på vad det är för virus eller sjukdom?
#33 Nej det har jag inte.
// Linah
Gerbilsidan
😐
#34 Okej