Gerbilbråk på gång?
Hej! Min ena gerbilhona har betett sig annorlunda mot de andra gerbilerna idag, och jagat runt dem i buren. De andra två satt bara inne i huset ett tag, och så fort en dem tittade ut gick Lana dit blockerade. De står på två ben mot varandra, och så fäktas de med tassarna, och håller nosarna mot varandras kinder. Ofta sitter Rose på huk i huset med lite av kroppen utanför ingången, samtidigt som Lana står framför och slår med tassarna på henne, de lägger då huvudena på sned också och nosarna mot varandras kinder. De har kunnat leka lite så här förut, (som när de stod på två ben) och då har jag tolkat det som att Dominans ingått i brottningen. Men nu har Lana jagat runt de andra två så mycket, särskilt en av dem (Rose) , och alltid jagat in henne i husen, och sedan låter hon inte Rose komma ut. Det har varit så senaste tre timmarna, men nu har Lana lugnat sig så att de andra kan gå ut och vara runt omkring henne. Men hon har fått en litet hål på den ena kinden, tror någon av de andra två fick nog. Ganska litet, men man ser lite genom pälsen. Dessutom har Lana inte sovit något under dessa tre timmar, hon har bara krafsat och grävt och bitit sönder kartonger ännu mer än vanligt, och sprungit runt mycket.
De är snart två år gamla, och har fungerat bra tillsammans tidigare trots att de varit tre honor. (På gerbilföreningen står de att honor funkar bäst två och två). Lana är minst till växten, mindre i storlek helt och hållet, kortare i längd, mindre huvud. Hon har alltid varit smalast, men nu är hon till och med lite benig. Inte så att man ser revbenen, men hon har inget extra fett runt magen/bakkroppen. Vi har försökt ge henne extra god mat (valnötter, ärtor och majs) när de andra inte märker, för annars tar de av henne det. Hon är ganska kräsen. Jag har känt på hennes kropp, och känner inte någon böld/tumör. Deras bur är hyfsat stor, en duna multy 71x46x31,5.
Men vad kan detta bero på? Så här har hon inte betett sig mot de andra tidigare. Frågan är också hur jag ska ta henne till veterinären om hon borde undersökas, jag tror hon skulle hinna gnaga sig igenom transportburen som är av plast, även om det går att cykla dit på en kvart.
Nej nu började de slåss, fick dela på dem. Kommer Lana bli deprimerad om hon bor själv? Fast det finns ju inte något annat alternativ
#1 Det är olika vissa gerbiler blir deprimerade och andra inte.
Som sagt blir vissa gerbiler deprimerade medan andra är helt som vanligt. Du kan köpa en bebishona att sätta ihop henne med om du vill, som du själv säger brukar inte tre honor fungera bra ihop. Och jag skulle rekommendera dig att byta bur till ett akvarium, där får det plats mycket mer spån än i en dunabur! Tre honor kan börja slåss med varandra helt utan anledning när som helst, oavsett om de har varit vänliga mot varandra innan.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jaa Jag har precis haft problem med slagsmål i en av burarna, den minst dominanta blev slagpåse från dom andra två, hon bor just nu själv i en liten transportbur (då hon jobbar för fullt på att "bli frisk") Men hon verkar inte deprimerad, inte ännu iaf, det kan ju vara för att hon fortfarande är skadad med, men vi får se senare! ^^
Om din ska gå ensam håll koll på henne då, man märker ganska snabbt om en gerbil bllir deprimerad, och blir hon inte det kan hon bo ensam, om du ser till att hon har saker att göra i buren, dvs, gnaga, gräva, busa etc! ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Hon verkar trivas bra 😊köpte 79 cm lång och 39 cm hög gerbilbur i akrylplast, som hon gräver och leker i. Hon äter också mer nu än när hon bodde med de andra. Hon har blivit så smal senaste månaden, så jag hoppas att hon ska lägga på sig lite nu. Jag tror hon kommer att klara sig bra 😊
Vad bra att du har gett henne mer bomaterial, minst 15 cm ska de ha för att kunna gräva ordentligt! Jag skulle också rekommendera dig att ta bort plasthyllan och byta ut den mot en trähylla, då kan de gnaga utan att skada sig🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Hyllan är av metall, så det är lugnt :)