Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 597 ggr
Esthe90
2016-04-13 20:26
0

Gnabbas/leker?

Har en liten fråga angående mina två gerbilhonor varav den ena är ca 2 år och den andra ca 2 månader. När de får springa fritt i vardagsrummet så springer de ofta upp jämsides, ställer sig på bakbenen och fäktar med frambenen samtidigt som de har nosarna mot varandra. Ofta bara i någon sekund. Varför gör de såhär? Är det någon form av smågnabb, Dominans eller bara lek? Ser lite roligt ut :)

Jaguar_
2016-04-14 09:06
0

Våra honor och hanar gör detta när de leker. Honornas lek varar i några sekunder sen skuttar de ifrån varandra tills de möts långt senare och upprepar. Hanarna där emot leker längre och jagar varandra och leker lite till innan de springer skilda vägar. Dominans är väl när de försöker rida på den andra?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[dvärgkaniner]1
2016-04-14 09:19
0

Som #1 nämnde så gör dem så när de leker.

Anne.K
2016-04-14 12:10
0

Så länge de inte skjuter rygg mot varandra (så som katter gör) när de står jämsides med varandra så är det nog ingen fara. 

Men det är alltid bra att hålla ett öga på gerbilerna när de är i annan miljö än sin bur. Vissa gerbiler kan börja dominansbråka när de är utanför buren då det är neutral mark och vissa ser då tillfälle att försöka göra det till sitt revir. 

Men det du beskriver skulle inte jag oroa mig över.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Esthe90
2016-04-14 18:06
0

Okej, det låter som att de leker då, var mest nyfiken :) de har försökt rida på varandra lite om vartannat utanför buren men allting går lugnt och fint. Är fascinerande att titta på när de springer fritt!