Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1059 ggr
DjurälskarenEmelie
0

AKUT hjälp!

Hej! Mina gerbiler var ute och sprang i mitt rum som vanligt men helt plötsligt lägger sig Dagny ner. När jag försöker och ta upp henne rullade hon bara runt. När hon sedan förslkte springa igen vinglade hon runt lie konstigt. Jag fick till slut tag i henne och tog upp henne men då ligger hon bara helt stilla och är lite för lugn. Nu är hon i buren men ligger mest i huset. Vad ska jag göra? Vad kan detta vara? Hon fyller 3 i oktober och har alltid varit väldigt frisk och kry, dock har hon varit lite tjock på sistone efter en passning hos farmor men det är väl inte så farligt…? Är jättetacksam för hjälp snabbt!

Tsunamis
0

Hon fick nog en stroke. Symtomen låter som ep anfall men hon är lite för gammal för det.

Se till att hon inte börjar se slöare ut och att hon inte blir kall. Hon måste äta och dricka ordentligt också.

MvH  Tsunamis

DjurälskarenEmelie
0

Tack så för snabbt svar! Hon var precis uppe och åt så det är bra. Men är detta något dödligt? Vrf får hon det?

DjurälskarenEmelie
0

Dagny är nästan helt bra igen! Åh vilken lättnad att se henne gnaga kartong med Kenja igen<<3 Är det vanligt med stroke på gerbiler? Vad kan jag göra för att förebygga det? Sorry för många frågor, vill bara veta så mkt som möjligt om det så att jag inte behöver oroa mig över Dagny.

[dvärgkaniner]1
1

Vad bra att hon är nästan helt bra igen! 🙂

DjurälskarenEmelie
0

Hej! Nu är Dagny inte som vanligt igen…;( Hon är väldigt slö, ligger för det mesta i huset och så låter hon lite konstigt när hon andas typ som om hon vore förkyld eller något. Men hon äter iaf och har druckit lite grann. Vad ska jag göra? Vad kan detta vara som drabbat henne denna gången? är det allvarligt?

[dvärgkaniner]1
0

#5 Jag vet inte vad du ska göra, tyvärr 😕
Håller tummarna att någon med erfarenhet av detta kommenterar i tråden.

DjurälskarenEmelie
0

#6 tavk så mkt<3 tror dock tyvärr att det är luftvägsinfektion och hon möte då till vet för att få antibiotika läste jag. Pappa ska ringa vet imorgon så lite positivt är det ändån. Men är det nögon som kan berätta lite mer om luftvägsinfektion? Vad ska jag ända i buren så nån av tjejerna inte får det igen? Är detta dödligt? (Sorry för många frågor, hoppas nån kam svara är jättetacksam verkligen för svar)

Rutabaga
0

#7 För att förhindra luftvägsinfektion tror jag att det enda man kan göra är att ha dammfritt spån (vissa är känsligare än andra, precis som för människor) och inte hantera gerbilerna när man är förkyld, då de är känsliga för smitta och förkylning kan leda till just luftvägsinfektion.

Hoppas Dagny blir bättre med antibiotikan!

Vänligen, 

Elin 

[dvärgkaniner]1
0

Kan man inte istället byta ut spånet mot något annat?

Anne.K
0

Har gerbilen luftvägsinfektion och hon är påverkad till den grad att hon är trött och slö så behövs antibiotika. Sedan kan man se till att byta spån. Kutterspån är inte bra för gerbiler som har lätt för att få luftvägsinfektion. Jag hade bytt till hampaströ till henne. Hos mig har hampa fungerat utmärkt när jag haft gerbiler med luftvägsinfektion. 

Men som sagt, hon behöver antibiotika också då hon verkar vara påverkad i allmäntillståndet. Så byt strö + se till att få antibiotika så ska hon förhoppningsvis bli bra sedan. Men tänk på att hon är gammal så det kan gå fort att hon blir ännu sjukare och tillslut dör. För luftvägsinfektionen kan döda om den inte blir behandlad.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

DjurälskarenEmelie
0

Tack för hjälpen alla! Vi ska ringa vet idag. Men hampa är ganska dyrt och det verkar va rätt så lite i varje påse men om det är det som behövs så får jag väl köpa det. Annars hittade jag spån på nätet som det står är "dammfritt" så skulle detta också funka http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/bottenmaterialtoaletter/spanhalm/span-dreams-60l-823.html ?

thea_thea
0

#11 Nej, det är inte dammfritt :/

Anne.K
0

#11 köp hampa på granngården så kan du köpa stora balar avsett för hästar för 140 kr eller vad de kostade. varar jätte länge så blir billigt i längden.  :)

Kutterspån ska undvikas till gerbiler som har luftvägsinfektion.

DjurälskarenEmelie
0

#12 tänkte det också:/ 13# jag bor tyvärr inte så nära en granngården men kan man beställa från nätet? Eller kan hon vänta tills helgen så kan åka iväg och köpa det och byta till det då?

Anne.K
0

#14 hon behöver spånbyte på en gång. Har ni ingen butik i närheten som säljer strö till hästar? behöver ju inte vara just granngården. Svenska foder finns ju med deras Djur och Natur butik med som säljer stallströ också ifall ni har någon sådan i närheten. 

För hon mår ju knappast bra av att fortsätta leva på ett underlag som irriterar hennes luftrör. Så på något vis behöver du ju lösa det. 

I värsta fall om det verkligen inte går att få tag på innan helgen så kan du låta henne gå på tidningspapper tills dess att du får tag på hampa.  Inte jätte kul , men det är bättre än att låta henne gå på ett underlag som irriterar hennes luftvägar tills vidare.

DjurälskarenEmelie
0

Jag och pappa ska iväg ikväll och handla så hopppas djurmagazinet har det då det är det enda djurvärlden där jag bor men jag tror dem har det, har handlat det till kaninen där en gång!

DjurälskarenEmelie
0

Djuraffären** haha

DjurälskarenEmelie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gjort en liten transportbur/sjukbur. Kan hon få flytta över hit? Ska kompisen med?

Anne.K
0

Kompisen ska självklart bo kvar med henne. Annats kommer de inte acceptera varandra sedan om du separerar dom.

Anne.K
0

Ursäkta ev. Stavfel. Skriver ifrån en seg och laggig mobil.

DjurälskarenEmelie
0

Ja okej, badå är i nu och vi ska snart iväg till djuraffären! Tack ännu en gång för hjälpen, hoppas hon klarar sig.