Klippa tänder själv?
Märkte idag att en av mina shawijirdar (i praktiken gerbiler, men dubbelt så stora) åt lite konstigt. Tittade i munnen och såg att undertänderna var jättelånga (och även lite glesa, som om de växer lite snett utåt) medan övertänderna bara var ett par millimeter. De såg dock inte ut att vara av, bara väldigt nednötta, eller så har de varit av men börjat växa ut igen. Hursomhelst undrar jag hur pass svårt det är att klippa tänderna själv? Något man ska tänka på? Har aldrig klippt på gerbiler innan, men tänker att jirdar borde vara lättare eftersom de är större och lite mer att hålla i.
Alternativt om det finns någon erfaren i göteborgsområdet som kan tänka sig att hjälpa mig?
Alla svar uppskattas! :)
Håll koll på vart tungan är så du inte råkar klippa i den. Till gerbiler brukar jag rekommendera nagelsax eller liten klotång men Shawis kan du nog ta avbitartång om det förstnämnda är för litet. Räkna med att behöva hålla ganska hårt i nackskinnet för att de ska sitta still så du kommer åt munnen.
MvH Tsunamis

Hur kort ska jag klippa? Ner till normal längd? Tänkte att det kanske blir konstigt då eftersom de övre tänderna är så pass korta, att han inte kommer "nå" att tugga. Får ge lättuggad föda nu i början.
Mina jirdar kommer ju från dig från början, köpt dem av Moa. Verkligen superhärliga djur, är helt kär i dem!!
Du kan nog klippa dem lite kortare, och förmodligen behöva klipap dem en andra gång innan de övre tänderna hinner i kapp.
Med lite otur kan tänderna gå av igen i samband med att de växer ut och då får man fortsätta klippa ett tag till.
Aha kul att du gillar dem :)
MvH Tsunamis

Lyckas inte klippa dem… :( Han vrider sig alldeles för mycket. Någon som vet en veterinär som klipper utan sövning och till ett rimligt pris?

Lyckades klippa själv tillslut och har behövt klippa två gånger till sedan dess. Verkar som om övertänderna inte växer, de är lika korta som förut (dvs sticker inte ut alls, syns bara som två vita "fläckar" i överkäken). Jättekonstigt. Någon som varit med om något liknande?
Vet inte riktigt vad jag ska göra, han äter och är pigg som vanligt men ser att han får kämpa lite då han inte kan tugga ordentligt med framtänderna. Känns också dumt att avliva honom då han bara är två år. Samtidigt vet jag inte om det är hållbart att behöva klippa ner hans tänder varannan vecka, det är lite knepigt och upplever att det är stressigt för honom…
En av mina gerbiler fick samma problem tidigare. Hans framtänder blev mindre och mindre tills de till slut försvann helt, så fick lov att ta bort honom pga att han inte kunde äta alls längre. :(

Vad konstigt, att det bara slutar växa sådär. Han är 2,5 år (jirdar lever ca 4-6 år) och har aldrig haft problem med tänderna tidigare. Än så länge verkar han få i sig det han behöver (håller lite extra koll på vikten), försöker ge honom mycket mat som han kan tugga direkt med kindtänderna, framtänderna går ju inte alls. Får se hur jag gör, han är ju pigg och glad än så länge iallafall.
Låter som mineralbrist det är vanligt på äldre gerbiler i alla fall. Det är lite krångligt att motverka nu för de hinner gå av igen innan de blir särskilt långa. Sök på kalcium rika grönsaker (broccoli, grönkål m.m) och prova samtidigt att ge mer animaliskt protein det är där det bruka fela.
MvH Tsunamis

#8 Tack, ska testa det! Är nog lite dålig på att ge animaliskt protein då jag själv äter kött relativt sällan, så kan mycket väl vara det. De har dock torrfoder för katter i sin torrfoderblandning, men vet inte hur mycket animalier det är i det. Kan de få några andra symptom av kalciumbrist som man bör vara uppmärksam på?