Ansträngd andning
Upptäckte i morse att en av våra gerbilkillar (1 år) lät ansträngd när den andades.
Andningen var ganska snabb och pustig. Dessutom hördes ett pipljud - svårt att avgöra om det var luftrörspip, lät precis som när gerbilen gnyr ibland fast mer kopplat till varje utandning.
Han var sjuk för några veckor sedan och då var allmäntillståndet väldigt påverkat (risig päls, trött och mager) nu är allmäntillståndet i övrigt bra - han äter, dricker, rör sig och gnager på halm, kartong etc som vanligt.
Har något annan varit med om något liknande? Vad kan det vara? Veterinärerna här på min ort är inte särskilt kunniga om gerbiler tyvärr…
Låter som luftvägsinfektion. Det måste behandlas med antibiotika så du måste ta han till en veterinär som fort det bara går. Min ena gerbil råkade ut för det för 1 och en halv månad sen. Hon lät precis som du beskriver. Hon fick tyvärr avlivas men hon hade även doftköteltumör som hon hade haft i 3månader innan hon åkte på luftvägsinfektionen så hon blev rätt så dålig.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Ok, tack för svar. Har läst på lite och bokade tid direkt hos veterinär. Har tid idag kl. 11.00. Han är fortfarande ganska pigg så jag känner mig hoppfull bara han får behandling.
åå vad skönt att du fick komma in så snabbt till veterinären! Håller tummarna att han blir bättre :)
Veterinären tror att det är inflammation in övre luftvägarna så nu har vi fått antibiotika. Han trodde att han skulle vara bra redan efter två dagar eftersom han inte kunde höra att det satt i lungorna utan i de övre luftvägarna. Nu håller vi tummarna för att han har rätt.
#4 hoppas det! Skönt i så fall att det inte han gå så långt