Leksaker till tråkig bur.
Hej!
Jag har en väldigt tråkig bur med få leksaker. Har ni något bra tips på aktiverings saker till gerbil honor. Att bygga själv eller köpa. Det flesta saker gnager dem sönder och man ska ju inte ha saker i plast. Jag har ett ganska stort akvarium som bur, det finns mycket plats men inte mycket aktivering. Och finns det något sätt att enkelt fixa en övervåning på buren? Jag har några hus att stå på men i övrigt är det inte mycket ställen att sitta högt på. Någon ide?
Klätterställning! Lägg en äggkartong eller annan kartongbit på så får du en hylla!
På vadå?
Kan du inte fota av din bur hur den ser ut nu så kan man lite enklare komma med tips? :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Gammal bild så några saker är inte där längre. 🙂
Jag skulle först och främst ge dem mycket mera spån. Typ göra så ena halvan är fylld med spån så dem kan göra massa fina gångar. Slänga ner massa kartong som dem kan tugga på och sen ger jag mina halm som sysselsättning även. Man kan även vara kreativ med kartonger och bygga hus, tunnlar och allt annat man kan komma på.
Till gerbiler kan man inte direkt göra fint åt som man kan till en hamster. Gerbiler vill gräva och tugga dem behöver inte leksaker, kartong och grävmöjligheten gör dem lyckliga. Men slänga in någon hylla aningen göra eller köpa i butik så du får upp maten (om du inte sprider ut den), också så att vattenflaskan inte bli ner grävd. Sen för att slippa att sandbadet blir nergrävt och blir fylld med spån kan jag rekommendera denna burk från ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00030262/ många gerbilägare använder den (även jag) som sandskål och dem kan lätt hoppa ur och in i den. Man får bara ställa den på något så gerbilerna inte råkar bli klämda av den om dem skulle gräva under den.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#5 behövs betydligt mer spån än du har där. Gerbiler ska gärna ha minst 15-20 cm tjockt lager med spån så att de kan gräva sina tunnlar. Helst gärna ännu tjockare lager om möjligt i sin gerbilbur.
ForeverEmma_ har gett mycket fina bilder på hur en gerbilbur ska se ut. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning