Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettallmänt-om-gerbiler
Läst 1191 ggr
Guinea piggis!
2016-03-15 22:06
0

Kutterspån

Använder just nu Vita kraft kutterspån men undrar om det finns något bättre alternativ och var man kan köpa det. Det ska vara damfritt, av bra träslag och lätt att bygga gångar av. Har även hört att kutterspån kan vara farligt för gerbilerna, stämmer det och vad rekomenderar ni?

thea_thea
2016-03-15 22:19
0

Granngårdens stora balar använder jag och det finns inget bättre enligt mig!

Anne.K
2016-03-16 08:13
0

Kutterspån från granngården brukar vara bättre, stora balar som egentligen är avsedda för hästar. Billigt dessutom än att köpa de små vita kraft paketen som ju blir jätte dyrt med tanke på den spånmängd man ska ha till gerbiler.

Köper man bra kutterspån så är det inte farligt för gerbilerna. Så länge det inte stinker av terpentin och inte dammar allt för mycket så går det bra med kutterspån. Men vissa gerbiler kan dock vara känsliga och då får man ta hänsyn till det, men är de inte påverkade av det så kan man använda kutterspån utan bekymmer. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Guinea piggis!
2016-03-16 09:13
0

Okej vad bra :) Kan ni länka till det kutterspånet ni köper? Det finns så många att välja på på deras hemsida…

Anne.K
2016-03-16 11:01
0

Nu senast köpte jag spån ifrån Djur & Natur butiken (Svenska foder) en bal med märket STABEN kutterspån. Den fanns innan på Granngården också, vet inte om Granngården har kvar det i sortimentet, men om du har en Svenska foder butik nära dig så kan du köpa därifrån.

Senast jag köpte spån från Granngården så köpte jag en bal med märket YesBox kutterspån. 

Jag har vart nöjd med båda märkena. :)

Guinea piggis!
2016-03-17 20:22
0

Är det bra om kutterspånet är tillverkat av obehandlade barrträd, eller måste det vara lövträd?

Anne.K
2016-03-18 06:55
0

Kutterspån är gjort på barrträd. Därför är det viktigt att om det stinker terpentin om det att inte använda det. Men både STABEN och YesBox har vart lugnt med på det området och jag har inte haft problem med terpentin i dessa märken.