Reaktion på spån eller sjuk?
Så skulle klippa klor på Wilda nyss och tyckte hon lät lite. Inte mycket men om jag höll henne vid örat så kunde man höra lite pip ljud och hon var även lite snorig. Kan detta vara en reaktion på kutterspånet (köper från granngården) eller kan det vara så att hon är förkyld/fått lunginflammation? Hon är 2 och ett halvt åt gammal och hennes gamla burkompis åkte på lunginflammation nyligen nämligen och fick ta det tunga beslutet att avliva henne för snart 1månad sen och har inte lust att hålla på åka till veterinären igen (helst. Måste man så måste man) och kanske hamna i samma öde igen.
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
Jag skulle tro att hon är lite överkänslig på spånet. Vissa balar dammar mer än andra, och denna gång kanske du fick hem en extra dammig?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#1 okej, hoppas det är det. För städade för kanske 2 veckor sedan och då fick dem massa nytt så det kan vara det för tycker hon kan varit lite snorig sen jag städade. Men ska jag göra något eller bara låta det vara?
#2 Du kan hålla ansiktet nere vid spånet och andas där, då känner du om det är dammigt eller inte. Om du vill kan du köpa en ny spånbal, och försöka hitta en med mindre damm! Tänk på att torka väggarna med en fuktig trasa eftersom dammet lätt fastnar på insidan av buren🙂
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#3 okej, tack för tipset :)
Jag tycker du kan testa byta till ett mer dammfritt spån och se om besvären lättar då. Jag har haft en och annan gerbil med de symptom du beskriver som innan gått på kutterspån, men där besvären sedan lättat vid byte till annat spån (i mitt fall till hampa så har besvären försvunnit).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 ja tänkte pröva hampa till dem två och se om det hjälper. Ska ändå till granngården snart för stt köpa nytt spån. Men vad kostar hampa strö på granngården? Vet du det?
#6 oj nu kommer jag inte ihåg exakt. nu var det ett tag sedan jag köpte hampa (brukade alltid köra på hampa när jag hade gerbilungar för att det var mycket snällare mot dom, men har inte köpt hampa nu sedan min avel tog en paus), men jag tror det låg runt 140 kr ? för en bal. Så det är ju dyrare än kutter, men helt klart värt det för gerbilernas skull. :)
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#7 Okej, inte så farligt dyrt :)