Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikett: allmänt-om-gerbiler
Läst 673 ggr
shooper
0

Ramlat från höjd, farligt?

Hej, min gerbil var ute och lekte uppe i soffan och vips så stod han på fönsterbrädan och när jag skulle ta ner honom därifrån så hoppade han ner på golvet. Det är ca 1 meter ner och nör han landade så drog han kroppen framåt och det såg ut som han hade ont men jag vet inte, är det skadligt? Tror ni det gör ont att hoppa från en meters höjd för en gerbil? Han är ganska gammal också men det kanske inte har med saken att göra. Tacksam för svar

lollynonna
0

Det är inte farligt, de är bra på att hoppa. Men landar han fel så kan han a brutit något ben. Hur beter han sig nu? Går han omkring som vanligt är det ingen fara!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

shooper
0

Okej vad skönt att det inte är farligt! Han har nog inte brutit något för han beter sig som vanligt men undrade mest om det kan ha gjort ont just på grund av hans gest precis när han landat.

lollynonna
0

#2 Nej de brukar klara det bra, jag har haft flera små bebisar i popcornåder som också ramlat högt, och det var ingen fara 🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

shooper
0

Okej men vad bra då kan jag vara lugn :)

Anne.K
0

Jag vill dock påstå att den höjden kan vara farlig för gerbiler att ramla ner ifrån. Landar de illa kan de skada sig riktigt illa. De kan slå sönder tänder och bryta ben. Har man otur kan de slå i huvudet i golvet om de ramlar oförberett. Så det tycker jag är bra att vara medveten om och försöka undvika sådana situationer. 

Men om din gerbil är som vanligt så har han klarat sig. Oftast klarar dom sig, men kan vara bra att vara medveten om att den höjden är tillräckligt för att det skulle kunna gått illa. Så undvik det gärna i framtiden. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning