Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettburar-inredning
Läst 1739 ggr
Zabbio
0

Göra hampaströ grävbart? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Ni har säkert massa erfarenhet av att göra grävlådor gräv-vänliga så att tunnlar kan byggas :)

Jag har råttor och de ''får'' inte ha spån eller hö, så de har hampaströ. Har ni några tips på att göra så att de kan gräva egna tunnlar i det ströet och inte behöva hålla sig till de rör jag gräver ner? :)

Jag funderar på att blanda i strimlat papper?
Andra tips?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[masken123]
0

Jag tror att du kan köpa kutterspån och blanda. Finns billigt på granngården! Mina gerbiler bygger tunnlar av det iallafall!

Tsunamis
0

Tamråttor är inga tunnelexperter direkt men du kan ju prova blanda i Carefresh? Kul att se nån som har strö till sina råttor och inte bara kala burar med dörrmattor!

MvH  Tsunamis

Zabbio
1

#1 Råttor ska inte ha kutterspån :)  Det lär  vara dåligt för deras luftvägar och cancrframkallande - de har ju redan problem med tumörer.

#2 Tamråttor kommer ju från brunråttan som faktiskt är en tunnellevande/grävande råtta och inte en trädlevande! De är ''relativt'' dåliga på att klättra jämfört med andra råttor. :) Jag vet inte riktigt varför allt fokus ligger på klättring hos tamråttor (eller jo, ser ju att de väldigt gärna klättrar och sitter högt upp, så skulle aldrig ta det ifrån dem) men när jag insåg att jag helt missat att kolla upp deras naturliga miljö - något jag brukar göra vid införskaffande av djur - så kunde jag inte låta bli att förse dem med grävmöjligheter :)
De älskar det, och de tycker att mina lösningar är dåliga (öppningen som Zanie står i på bilden i #0 var ett litet hål i taket, jag hade en väg in från sidan men den har de grävt igen och istället öppnat upp i taket  :P ). Jag hör dem gräva runt på nätterna, och böka efter godbitarna som jag gömmer i ströet ;)

Många råttägare har en liten strölåda och bomaterial.. men ja..jag börjar också fundera på det här med att bara ha mattor. Hade det själv fram till nyligen…

Får kolla på carefresh :)  Annars skulle jag kanske kunna ta torv,  vet att det packar sig rätt bra, men det skitar ner så mycket och dammar när det blir torrt…

Jag har påbörjat ett nytt burbygge som kommer ha en underdel med plexi-front där jag kan ha 30cm strö ca :)  Just nu kan jag bara ha strö i det lilla akvariet.

Zabbio
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Lägger upp lite fler bilder på grävning..och en skiss på hur jag tänker mig buren jag jobbar på nu :) 

hehe ursäkta för råttor på gerbilforum.. men känner att ni har mer erfarenhet av gräv-strö :)

Tsunamis
0

Som sagt det var därför jag skrev tamråttor och inte råttor överlag. Jag vet att vilda råttor kan gräva men har ännu inte ägt en råtta som inte tryckte ner strö och bomaterial och helt sonika bara la sig ovanpå det. Gerbiler kan bygga tunnlar av carefresh och hampa men de jobbar ju lite mer för det. Tror nog mer på att man kan ha dvärghamster och guldhamster på samma sätt som gerbiler, att ge dem möjlighet att gräva gångar men tvivlar på att råttor har det engagemanget. Kul kommer de ju ha oavsett.

MvH  Tsunamis

Anne.K
0

Till hampa så fungerar strimlat papper utmärkt att blanda ut med för att göra hampan grävvänlig. Det fungerar iaf. med gerbilerna hos mig, men vet inte hur angelägna tamråttor är att gräva och bygga på detta sätt?

När jag hade tamråttor så visade de inget intresse alls tyvärr för att gräva, men dina kanske är mer intresserade?

Kan man ha halm till tamråttor så är även det ett tips att blanda i halm i hampan. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Anne.K
0

För en tid sedan så såg jag på nätet ett riktigt häftigt bursystem som någon hade gjort till sina råttor. Buren gick över ett helt rum med rörsystem med olika avdelningar för råttorna. Och en avdelning var en stor låda som var en grävlåda. Detta var dock med jord i med gräs planterat ovanpå, och bilderna visade att råttorna hade gjort jätte fina gångsystem i jorden med olika hålor. Kanske jord skulle vara ett alternativ till dina råttor om du får tag på något jord som passar och är lämpligt? :)

Tråkigt nog har jag inte kvar länken till det där bursystemet så kan inte visa hur det såg ut. Men häftigt var det tyckte jag. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Zabbio
0

#5 och #6 Jag kan inte svara för era råttor, men mina verkar definitivt uppskatta möjligheten att gräva sig ner :) De har bökat i lådan med tidningspapper jag haft sedan tidigare, men inte gett sig på faktiskt grävande förräns nu.  Jag har hittat en förklaring till  varför tamråttor  bökar mer än gräver; ströet är för löst i de fall de ens har strö. Jag misstänker att få har så pass stor grävlåda att de kan gräva riktiga tunnlar, samt att de kräver bättre substrat eftersom de helt enkelt behöver bygga större gångar än tex. gerbiler.

"Rats can and do sig. Pet rats placed in a dirt box will happily dig. Rats dig holes (typically in corners) by pulling handfulls of dirt backwards with their front paws, making a pile under their stomach. [---] However, most dirt in a "digging box" is too loose to permit real burrow digging. Domestic rats can, however, dig real burrows if given the right environment and opportunity.

[…] Boice (1977) placed domestic albino rats in an outoor pen. These rats dug burrows successfully, raised young, and founded a population that lived in the pen for two several years. These burrows were indistinguishable from burrows constructed by wild rats. They started with an entrance hold with dirt scattered around half of it, they constructed a nest chamber at the end of the first tunnel, they always constructed a bolt hole, dug from within, from the second tunnel. The diameter, depth, and length of the tunnels and the number of nest chambers were very similar to those of wild rats. Therefore, domestic rats have not lost the ability to burrow even after hundreds of generations in captivity. [--] Boice also placed domestic and wild rats in glass-sided observation chambers filled with dirt to observe their digging […]. The burrows they dug were largely similar to those dug outdoors (same diameter etc.), but were constrained by the size of the box. "

Läste att det i samma artikel stod att alla råttor utom lata, äldre hanar, grävde tunnlar. Jag ska försöka få tag i orginalartikeln även om den är gammal :) 

Men som ni säger - oavsett om de bökar eller gräver tunnlar så är det en berikning för dem! 😃

Jag börjar att testa med tidningsstrimlor :)  Kan ju testa carefresh om tidning inte funkar, men tidning blir billigare ;) Som sista försök blir det kanske jord/torv..  Halm är olämpligt av samma anledning som hö :) (lätt hänt med parasiter pga vildråttor) Annars får de nöja sig med att gräva sig ner där jag lägger ut rör/takbitar åt dem :)

#7 Coolt! Hade varit kul att se :)

Tsunamis
0

Tänk på att råttor är mycket tyngre än gerbiler och hamstrar så det är troligen därför de inte kan göra tunnlar i bara strö, sitter de ovanpå rasar det ihop. Skulle också föreslå jord eller torv som Myomorpha påpekade.

MvH  Tsunamis

Zabbio
0

#9 det var ju precis det jag skrev :)

Tsunamis
0

#10 Du skrev att strö är för löst, inte att de är för tunga? Även om det råkar gå hand i hand är det inte samma sak.

MvH  Tsunamis

Zabbio
0

Jaja. Tekniskt sett skrev jag tydligen bara ner att de behövde större tunnlar. Tänkte även att storlek = tyngd men det var ju inte så tydligt :)