Avelsplaner för 2016
Vad har ni för avelsplaner under året? Dela gärna med er i denna tråden😃
Just nu har jag två planerade avelspar! Det första är Tsunamis Milla och min egenuppfödda hane Trummis.
Milla är BEW och Trummis är burmese.
Förväntade färger är bl.a:
Burmese, agouti, och andra colorpoints
Millas genkod: AacbcbeePp
Trummis genkod: aacbcb
Dessa kommer att sättas ihop i slutet av april.
Sedan det andra paret kommer att bli Disyertos Louise bugnet och Mymorphas Sea devil. Detta är dock inte helt säkert än, utan jag kommer bedöma dem då de kommer hem om de är lämpliga avelsdjur.
Louise bugnet är blue och Sea devil är dilute slate.
Förväntade färger är bl.a:
Blue, black, slate och ev. burmese
Louise bugnets genkod: aadd
Sea devils genkod: aaddgg
Dessa kommer att sättas ihop i slutet på april/början av maj.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jag ska ha gult. Guuult gult… Är så trött på krångliga varianter med snäv avelsbas nu ska jag satsa på gammalt hederligt Dark Eyed Honey. Kommer fortfarande ha nån kull med colorpoint men blått där har jag gett upp helt. Kommer också ta färre kullar i överlag i år. Har helt enkelt dåligt med tid till 3 olika arter här hemma.
MvH Tsunamis
#1 Jo du gillar ju DEH har jag hört 😃 Jag vill börja lite mer på riktigt detta år, nu då jag eventuellt blir reggad i SHF också. Jag vill försöka mig på blått, vad tråkigt att du har gett upp med de fina blue 😕 Jo det förstår jag, det blir ju väldigt många djur till slut.
// Linah
Gerbilsidan
Jag ska försöka skaffa mig honor detta år😃
#3 Jaså, från vem? :D
// Linah
Gerbilsidan
Mina avelsplaner i år är oklara. Allt hänger fortfarande på att jag får nya hem till de individer jag har här hemma så att jag får plats att avla i liten skala. Min förhoppning är att jag ska få plats att ta 1-2 kullar innan 2016 är slut. Men det återstår ju att se hur det går med den saken. Det går just nu väldigt segt med att få sålt mina vuxna djur jag har här hemma. Men hoppas det släpper lite snart när våren kommer. Vill ju fortsätta på mitt avelsarbete som jag fick ta uppehåll ifrån i somras.
Men när jag väl kommer igång med aveln igen så kommer jag lägga ännu mer fokus på hälsan och temperamentet. Färger kommer jag få lägga rätt mycket på hyllan nu då jag är så otroligt begränsad med plats. Så min dilute avel kommer läggas på hyllan tyvärr då jag inte har platsen att bedriva den aveln framåt då det krävs så mycket avelsdjur med både bärare och diluter och den platsen har jag inte i den bostad jag har idag. Åh vad jag saknar huset och gerbilrummet jag hade. där hade jag inga begränsningar :/ .
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning