Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etikettavel-uppfödning
Läst 796 ggr
Boltens
2016-03-02 22:49
0

Avelspar

Hur många kullar låter ni ett avelspar få? Särar ni efter ett visst antal kullar eller låter ni de gå ihop livet ut? Varför gör ni som ni gör?

Boltenskaniner - Just nu ungar till salu

lollynonna
2016-03-03 08:55
2

Det rekommenderas att en hona endast får 2 kullar i sin livstid. Har hon något extra speciellt eller om man har en bra anledning till att ta en tredje kull kan man göra det, men absolut inte mer  än tre är rekommendationen. Detta för att inte slita på honan för mycket, och efter den andra kullen låter man henne återhämta sig innan den tredje kullen kommer (om man har bestämt sig att para en tredje gång). Jag har ofta avelspar om det är förstagångsmammor, de vet inte alltid hur man ska ta hand om bebisarna och de kan även behöva få hjälp från pappan. Pappan sköter också om ungarna, han kan bara inte dia dem.

Det är inte snällt att låta dem gå ihop livet ut, då får de alldeles för många kullar rad på rad eftersom de parar sig ganska direkt efter att första kullen är född.

Hoppas att du fick svar på dina frågor!🙂

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Jaguar_
2016-03-03 20:58
0

Två frågor då (om jag får ställa den) eftersom tråden handlar om avelspar.

När två har blivit parade. Går de ihop till födseln?

Hur länge efter födseln ska hanen vara kvar hos honan och ungarna?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lollynonna
2016-03-03 21:03
0

#2 Om du har avelspar så ja det gör de! Jag brukar låta hanen vara kvar tills man ser magen på mamman. För att de inte ska få en tredje kull tar jag ut honom då man som sagt ser att hon är dräktig, andra kullen brukar jag spara en hona ur först kullen (nu blev det komplicerat här haha) som hjälper till med de nya bebisarna. 

Förlåt för usel förklaring, hoppas att du förstår vad jag menar iallafall! 😃

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Jaguar_
2016-03-03 21:05
0

#3 haha helt ok. Men du skrev innan att hanen hjälper till med bebisarna. Om man tar bort han när magen syns… Eller sätter man tillbaka han när de är födda och sen får han max vara där och hjälpa till i typ 3 veckor innan honan brunstar igen?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

lollynonna
2016-03-03 21:20
0

#3 Nej hanen hjälper till med första kullen! Sedan andra kullen tar man ut honom, så får en hona från första hjälpa till med ungarna från andra. Förstår du? Hon brunstar även då hon har ungarna och blir ofta parad direkt efter födseln 🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Jaguar_
2016-03-03 22:15
1

#5 Oj ja där går de undan haha. Ah men då förstår jag :) men om jag skulle få för mig att få lite bebisar efter mina så skulle jag läsa på mycket innan något skulle ske, men det är kul att en tråd finns där man kan fråga de som är mer erfarna.  Tack för svaren! 😉

Boltens
2016-03-03 22:31
0

Men jag läser överallt att ett gerbilpar inte får mer än 3-4 kullar och sedan lever de ihop resten av livet utan flera kullar. 
Flera gamla uppfödare skriver/säger de, menar ni då att de inte gäller?

Har själv inga planer att avla och har inte gerbiler utan är bara nyfiken :)

Boltens
2016-03-03 22:36
0

Vad jag kan läsa mig till är en gerbilhona fertil i ca 18 månader och hanen i princip livet ut, de betyder ju att de blir inga fler kullar efter ca 18 månader. 
Sedan har jag också hört på flera håll att efter andra kullen som kommer direkt inpå första så tar de självmant en paus och sedan blir de 1 max 2 kullar till innan honan blir steril. 
Stämmer det ej? 
Isåfall hur är de det ser ut egentligen?
Källor/studier önskas också isåfall!

Tsunamis
2016-03-03 23:38
2

#17 Stämmer absolut inte. Vilka säger det här? En gerbilhona kan lätt fortsätta få kullar varannan månad livet ut. Finns flera trådar här på forumet med mödrar på 2,5 år. Vissa par får ungar mer sällan men det är inte normalt. Fetma är en bidragande faktor till att honor kan få svårt att få ungar men som sagt, det är inte normalt att ha avelshonor över 120g. Enda skälet de också skulle få färre och färre ungar och kullar och inte vara feta är att honans kropp är utarmad och hon inte har energi att ge di längre.

MvH  Tsunamis

Boltens
2016-03-04 00:05
0

#9 Såg nu att de är 1,5 år de skulle bli sterila vid om de ej haft kull och 2,5 år ifall de fått kull tidigare. 
Så då menar du att de lätt kan få ca 12 kullar under en livstid? 
Hittar på många sidor att de som kan få upp till 50 ungar under en livstid om de går i avelspar vilket de blir om man får "max" antal ungar i ca 5 kullar. 
Vad finns de för källor på att de sker en ny parning så tätt inpå tidigare kull och att de kan få ca 12 kullar under en livstid om de hålls i avelspar?

Som sagt bara nyfiken då jag hör olika på olika håll :)

Jaguar_
2016-03-04 00:26
0

#10 så dom blir auto sterila vid den åldern bara för att de inte fått en kull? Har du en länk till någon sida så man kan läsa om detta? :)

thea_thea
2016-03-04 07:07
0

#10 Vilka sidor?

Tsunamis
2016-03-04 07:51
3

#9 1.5 Som sagt de kan få en första kull ända upp i 2.5 års ålder och där ungefär går gränsen för sterilitet. Folk sa länge 1.5, sen 2 och sist 2.5 när honor som standard fortsatte att kunna få kullar. 

Att gerbiler brunstar direkt efter födsel precis som alla gnagare är inget nytt. Det som gerbiler gör är att skjuta upp sin andra kull i upp till en hel månad senare, när många andra gnagare har som standard att få en kull i månaden. Men jag har haft honor som fått en andra kull när första var 5 veckor, det här händer inte alltid som det ska det är honans kropp som själv reglerar det. Därför är 12 gerbilkullar inte på något vis orimligt och i många fall en underdrift. Jag har fött upp gerbiler i 18 år jag har läst, sett och diskuterat det mesta gammalt och nytt kring gerbilavel både i svenska och utländska sammanhang.

MvH  Tsunamis