Sjuk? Gammal?
Vanligtvis är min gerbil jobbigt pigg och nyfiken. Han rymmer jämt från sin rasthage och springer som en galning. Så var det för två dagar sen och så har det alltid varit (rymmandet började efter att hans bror gick bort i höstas). Idag har han spenderat sin golvtid med att ligga i en låda och sova och nu när jag har plockat upp honom sitter han på min mage och vibrerar. Vanligtvis skulle han springa runt på skrivbordet och undersöka, men icke.
Vad är det för fel? Är han trött? Sjuk? Gammal? Han borde vara runt 3 år nu så han är ju ingen ungdom direkt, men ändå … :/
Okej, nu började han springa runt på skrivbordet nästan som vanligt och titta på saker, men känner mig ändå lite orolig ärligt talat …
Han är gammal, finns inte så mycket att göra. Hoppas han klarar sig ett år till
Ah, men är det normalt beteende? Han har aldrig varit sån innan så undrar om det innebär att han kommer somna in om några dagar eller om han kanske lever ett tag till. :/
#3 Hur verkar hans hälsa vara i övrigt utöver tröttheten? Har han några andra symptom? Det kan röra sig om en sjukdom också då han så plötsligt drabbas av trötthet. Ålderdom brukar komma mer gradvis (är min personliga upplevelse).
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#4 Han verkar normal i övrigt, det är därför jag är så förvirrad. Som sagt, senaste golvtiden (tre dagar sedan) sprang han som vanligt, han sitter och väntar på sin frukost varje morgon och gnager på saker när han får chansen. Han verkar inte ha gått ner i vikt och jag letade igår för att se om han hade samma tumör som brorsan men ingenting sånt. :/
#5 Nä men då är det troligen trötthet pga. ålder han har om inget annat verkar finnas bakom och han mår bra och är normal i övrigt. Han är ju trots allt gammal.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning