Gerbil med lös tand
Hej! Jag har två gerbiler som är tre månader gamla. Idag när vi hade dem ute så började den ena nafsa på allting, vilket han aldrig har gjort förut och han tvättade sig frekvent runt munnen. Så jag undersökte munnen på honom och såg att en tand var lös och pekade rakt ut, den andra såg dock bra ut. Hur ska jag gå tillväga nu? Är nybliven gerbilägare. Kan tillägga att han äter konstant och har gjort i två dagar, vilket han inte har gjort innan. Samt att han verkar ha ont i munnen. Sedan har jag en fråga angående färgteckning/päls/kutrygg. Hur ska en gerbil se ut? Ser Dante på bilden jag bifogar frisk ut eller har han ovanligt mycket kutad rygg. Han har en unik färgteckning vilket kanske medför att det ser så ut. Men frågar ändå! Tack på förhand! /orolig gerbilägare
Det är ingen färgteckning, han fäller! Då ser de ut så. Angående tanden borde den tas ut eller liknande, den lär inte läka direkt om den står rakt ut. Jag är inte så kunnig om gerbilens tänder, så jag låter någon annan svara på det. Har du bild på det?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Jaha, för han har sett ut sådär sedan han var fyra veckor gammal, trodde därför det var det. Är det naturligt att han gör det? Vilken färg är han? Ska ringa till veterinären. Tittade på honom förut och det verkar som att tanden har åkt ut nu, fast att det sitter småbitar kvar runtom. Kan försöka få en bra bild senare!
#3 Det är svårt att se färgen på den tyvärr, här du några bättre bilder? 🙂
// Linah
Gerbilsidan
Nu är jag inte säker men tror din gerbil har färgen Polar fox?
Han ser ut att vara någon CP nutmeg? Har du bild på hur tanden ser ut?
// Linah
Gerbilsidan
Nu blev jag lite osäker på färgen, iallafall inte Polar fox som jag gissade först.
Tror också att han är någon slags nutmeg.