Svullen pung?
Hej! Jag är nybliven ägare till två gerbilbröder som är tio veckor gamla och detta är första gången jag tar hand om råttor. Uppmärksammade nyss att den ena brodern hade fått lite större pung och blev orolig ifall det är något fel på pungen. Jag tog en bild som jag bifogar; Sedan har jag en till fråga! Jag förstår att råttor är som vi människor, olika i personligheterna. Den ena brodern är väldigt framåt medan den andra är lite skygg och gärna drar sig undan. I förrgår upptäckte jag att den skygga brodern (Bob) helt plötsligt hade blivit tjockare än den som är mer framåt (Dante) och blev lite orolig. Jag försöker aktivera dem varje dag, dem har både en lekhage och får springa fritt i ett råttsäkrat rum då båda är vana med händerna redan. Kan det vara så att Bob är gladare i maten än Dante? Och har ni några tips på hur jag kan få Bob mindre skygg? Dante klättrar gärna och undersöker händer samt min tröja medan Bob verkar höjdrädd och vettskrämd. Ber om ursäkt för all text men hoppas någon själ orkar läsa och hjälpa en nybliven råttägare.
Är det råttor eller gerbiler du har? Jag antar att det är gerbiler eftersom du skrev på det här forumet ;) Ja de kan ha olika beteenden och personligheter! Det kan ta ett tag att få dem handtama, men håll handen i buren så mycket som möjligt så kanske han vågar sig upp om ett tag. Jag ser inte något fel på bilden iallafall! :)
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Ser den andra väldigt annorlunda ut? Bara så det inte råkar vara en hona eller något. Hanen på bild är det inga fel på i alla fall, de har så stora pungar :)
MvH Tsunamis
Det är gerbiler jag har! Bob har blivit mycket mer handtam och modig nu :) Har kollat noga och det är två hanar. Tack så mycket!
Som redan har sagts är så stora pungar normalt, lite äckligt att titta på bara :D