"Hur man tar hand om sin gerbil"
Från min lokala djuraffärs hemsida🤮
"Det finns flera olika sorters gerbiler men de vanligaste som finns att köpa är mongolisk gerbil, vilket då jag borde vara.Vi är sociala och är som mest aktiva under dagen så om det går skulle jag gärna ha lite burkamrater. Det kan då vara bra att bursällskapet har samma kön, om ni inte vill att vi skaffar ungar alltså. Du kommer snart att märka att jag är snabb och nyfiken av mig och kanske inte fullt lika kelig som t.ex. ett marsvin eller en hamster men med god hantering blir jag lätt tam. Då är det jättekul om jag får klättra runt på dig och att bli kliad är ju förstås mysigt!
Som minst bör min bur vara 40x30x25cm men den får hemskt gärna vara större än så! Buren bör sedan ha en underdel som gör det möjligt för mig att gräva runt utan att det skvätter ut för mycket. Och för att kunna gräva behövs det ett bra bottensubstrat för det. Exempel på bra bottensubstrat är träflis, papperspellets, sand och damfritt kutterspån. Fråga djurvännerna i butiken så hjälper de dig.En annan lösning är att sätta in ett extra stort sandbad istället som jag kan gräva runt i. Som inredning i buren är det viktigt med ett hus och ett bra material att bädda med så jag har någonstans att sova och gömma mig. Sen är det bra med ett sandbad och gnagleksaker förstås! Något som också är kul är leksaker så som tunnlar och saker att klättra på. En bra gnagarblandning funkar utmärkt som bas i min kost. Sedan funkar fröblandningar för fink och parakit, små mängder solrosfrön, lite nötter och hirskolvar som komplement. Du kan också sticka till mig lite ägg och skinka ibland. Det kommer behövas en vattenflaska då en vattenskål lätt får skräp i sig när jag gräver."
Rekommenderade tillbehör
"Bur - Minst 40x30x25cm (LxBxH) gärna större
Bottenströ till buren - Gerbiler är glada att gräva och dyka ner i sitt bottenmaterial
Hus - För skydd, lek och sovstunder
Bomaterial - Gerbiler är glada i att boa in sina hus med bomaterial
Toalåda - Låda med sand dem håller sig rena och fina
Strö/ sand för toalådan - Chinchillasand är toppen
Pellets - Bra basföda
Fröblandning - En bra fröblandning utan för mycket solrosfrön
Skålar av keramik - Tung matskål håller maten på plats
Vattenflaska - Gerbiler gillar också färskt vatten
Multivitaminer - Det lilla extra för din vän
Belöningsgodis - Mums mums med något nytt
Kalksten - Bra för benstommen
Gnagträ - Gnagare behöver gnaga. Bra för tänderna
Spade för rengöring av buren - Kattspade är billig och smidig
Rengöringsmedel för burens botten -Rengöringsmedel som bryter ner urin är effektivast
Desinficeringsmedel för buroch inredning - Bort med bakterierna vid storstädning
Klosax - Sällan, men ibland kan klorna bli för långa utan bra krafsmöjligheter
Transportbur - Perfekt vid städning och transporter
Burinredning - Foderboll, leksaker, rör, korgar, rep, hyllplan gör den nyfikne glad
Keramikskål för sandbad - Sandbad håller mig ren och fin
Chinchillasand till sandbadet - Perfekt för ett gött sandbad
Lekhage - Utanför buren någon gång
Faktabok om gerbiler - Om du förstår din vän är det bästa förutsättningarna för en god relation"
Om deras uppfödare
"Våra uppfödare är passionerade djurvänner som avlat djur en längre tid. Vi är stolta över våra gerbiler och kontrollerar alltid tillsammans med leverantören att djuren är friska och i god form vid inflyttning. Vår egen veterinär hjälper oss att hålla god proaktiv djurhållning och genom vår nära relation har vi hög kunskap samlad under ett tak med uppfödare, veterinär och djurskötare vilket ger Gerbilerna de bästa förutsättningarna för god hälsa."
Vill bara kräkas av förklarliga anledningar.
Men ändå bättre än de flesta djuraffärer. Min djuraffär har små gallerburar utan spån, och med små hjul :(
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
En av våra Djuraffärer säger att Tygmattor Etc är ett måste för att mysa ned sig i ''/
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
#3 När jag sa att de kunde ju ge toapapper till sina gerbiler sa dom "Det är väl farligt?". Avskyr djuraffärer, har varit inne i en bra men annars är alla usla.