Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 884 ggr
axa
0

Papillom? ont?

Upptäckte idag att min lilla kille på blivande 3 år är blodig på magen och har ett sår/vårtliknande knöl vid Doftkörteln. Trodde först det var ett sår då han rymt tre gånger ur buren och kan ha kommit åt något vasst, men efter googlande tror jag med stor sannolikhet att det är papillom alltså. Läste att jag ska tvätta det, men hur på bästa sätt? Kan inte kolla ordentligt eller vara speciellt nogrann då han inte gillar att bli fasthållen och ålar sig ur mitt grepp. Han mår super och är aktivare än någonsin, dricker och äter bra. Burkompisen är inte smittad. Kan det göra ont på honom? Vårtan sitter precis där Doftkörteln börjar och pälsen hänger över, han låter mig verkligen inte pilla men har ändå lyckats se det lite snabbt. /orolig matte

Anne.K
0

Låter dock inte som papillom om den blöder. Elaka tumörer brukar kunna spricka och blöda dock. Kan du fixa bild så man själv kan se hur vårtan/knölen ser ut?

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Tsunamis
0

Papilom är liten utvärtes vårta. Allt som har med doftkörten att göra och som blöder är med sannorlikhet en elakartad tumör som gör ont och som kan vara större på insidan av kroppen än det du ser på utsidan.

MvH  Tsunamis

axa
0

#1 #2 jaha, jag läste om att det kunde blöda någonstans.. :( Kan försöka fixa bild, vad bör jag göra? Han är ju gammal så operation känns inte som ett alternativ med tanke på riskerna, och jag vill verkligen inte att hans bror ska bli ensam då han blivit skvatt galen och upprörd när brodern rymt ur buren och han blivit ensam kvar.. vill inte att någon av dem ska lida på något tänkbart sätt.

axa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag är blodet borta och han har mer av en sårskorpa, just nu var det här det bästa jag kunde få. Vill inte stressa honom mer just nu.

[dvärgkaniner]1
0

#4 Oj, det där såg inte bra ut. Jag har ingen erfarenhet av gerbiler med till exempel tumörer, men är det bara jag som tycker att benet på gerbilen ser också konstigt ut? 🤔

axa
0

#5 ja det ser märkligt ut, men fick hålla i honom ordentligt då han inte gillar att bli fasthållen så hans ben är ju inte snea eller så.

axa
0

Det är som en stor knöl, med största sannolikhet en tumör, under huden och det här såret är litet vid sidan av. Han är hur glad och pigg som helst nu, kommer hans allmäntillstånd ändras och då bör jag avliva? Han revirmarkerar lika mycket som tidigare. Det sista jag vill är att brodern ska bli ensam om det slutar illa, och jag vill inte avliva ett fullt friskt djur så kan man sätta ihop två ungdjur med två äldre hanar utifall att det blir lösningen till den friska? Är risken stor att det inte går?

axa
0

Har beslutat mig för att låta dem båda somna in när Niba inte längre har livsgnistan kvar. Ozzy vet jag kommer inte kunna leva utan Niba och ihopsättning är just nu inte ett alternativ..

niefridas
0

Har precis upptäckt samma problem med min äldsta gerbilkille. Det blöder ganska mycket men han är så pigg :( Ska man avliva båda eller hur ska jag göra? Känns hopplöst att hitta ett nytt hem till hans kompis? :(

[dvärgkaniner]1
0

#8 Det är nog bäst, om han inte kan leva utan sin bror.