Några frågor om gerbiler!
Här kommer lite frågor :
Hur länge lever dom ca.?
Hur lång tid brukar det ta innan dom blir riktigt tama?
är det någon skillnad i beteende till honor och haner?
Kan dom leva ensam eller ska dom vara flera?
Går tjej och tjej, lika bra ihop som kille och kille?
Hur ofta ska man aktivera dom?
är dom sociala och vill ha mycke kontakt?
Tack för svar på för hand! :D

Ingen som vet? :(
#1 Du får svar då de kommer online de som kan ge svar.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Hur länge lever dom ca? 3-4 år.
Hur lång tid brukar det ta innan dom blir riktigt tama? Några månader men det beror på om det är från uppfödare/zooaffär.
är det någon skillnad i beteende till honor och hanar? Har bara haft honor så jag vet inte.
Kan dom leva ensam eller ska dom vara flera? Dom MÅSTE vara flera.
Går tjej och tjej, lika bra ihop som kille och kille? Japp. Fast dock så går inte många tjejer ihop. Max två.
Hur ofta ska man aktivera dom? Minst en halvtimme om dagen.
är dom sociala och vill ha mycke kontakt? Dom är väldigt roliga att kolla på. Men inga gosedjur precis.

Svarar väl jag med då..
**Hur länge lever dom ca.?
**3-4 år. Min tös är 4år + några månader. Dom kan bli uppemot 5 år.
**Hur lång tid brukar det ta innan dom blir riktigt tama?
**Beror ju på hur mkt tid du lägger ner & även om dom är zoodjur eller ifrån uppfödare
**är det någon skillnad i beteende till honor och haner?
**Har bara haft honor så vet ej.
**Kan dom leva ensam eller ska dom vara flera?
**Det är lag på att dom måst eleva minst 2 & 2
**Går tjej och tjej, lika bra ihop som kille och kille?
**Ja, det går lika bra. Men man brukar säga att honor skall man inte hålla fler än 2 men att hanar går bra att hålla flera. (Oftast brukar det ju va tvärtom, så det är lite småroligt =) )
**Hur ofta ska man aktivera dom?
**Allra helst minst 30 min om dagen. Men vissa dagar har man ju helt enkelt inte tid, utan man hinner bara med dom 10 min el. inte alls.. Och nästa dag kanske man har flera timmar med dom =)
är dom sociala och vill ha mycke kontakt?
Av naturen är dom väldigt nyfikna på sin omgivning & nya saker. Men även detta beror på om dom är ifrån affär el. uppfödare. En uppfödare som verkligen lägger ner tid på ungarna blir ju oxå mer "gosvänliga", även om det är väldigt få gerbiler som hinner med att stanna upp och kela en längre stund :-P
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Personligen gillar jag hanar lika bra som honor :O)

Jag kan ju svara på frågan "Är det någon skillnad i beteendet mellan honor och hanar?"
Jag tycker att honorna är mycket mer aktiva än vad hanarna är. De flesta hanar jag har ahft har blivit rena soffpotatisar som bara vill sitta och gosa, medans honorna springer runt och inte alls har tid att sitta stilla och mysa.
Men temperament mässigt är de väldigt lika.

#6) Åh, Tack för att du skrev så! 
Jag har faktiskt funderat över varför sonens hannar är så mycket mer "keliga" än dotterns honor? Har tom beskyllt dotra för att inte vara med sina gerbisar lika mycket som sonen är med sina…ooops, kanske det var helt oförskyllt dumt sagt…Hon försäkrar mig att hon visst är med dem, men att de är vildare än brorsans. Nu får jag be henne om ursäkt då. 

Ja, jag upplever i alla fall att mina honor är mycket livligare och springigare än vad mina hanar är.
Så din dotter är säkert lika mycket med sina gerbiler som din son är.
Jag har 5 honor och 1 hane. Fast hanen och en av honorna är bara 4 veckor.
Jag tycker inte det är någon speciell skillnad mellan hanar & honor. Min ena hona gillar inte att hålla på springa runt utan ligger hellre och sover och äterxD Därför är hon rätt så tjock nuxD Medans hennes burkompis, också en hona är superaktiv! Hon Springer, springer och springer. När vi har dom ute i hamstarhagen. Så sitter min gerbil(den lata) endast stilla och äter hela tidenxD Medans min syrras gerbil(den springiga) springer runt runt runt och rymmer hela tiden.
Så det är väldigt olika från gerbil till gerbil;) Fast jag kan hålla med att hanen i min kull är lite mer kelig än vad honan är:)
Din fråga om dom är sociala och söker kontakt så är min syrras spralliga gerbil jättesocial! Hon står nästan alltid mot glaset i akvariumet och hoppar för att få komma upp:) Medans mina andra inte är lika sociala, fast dom kommer alltid ut när man ropar på dom och kollar läget:)