Vad göra åt barbering?
Bor de tillsammans med andra gerbiler? Hur stora är burarna?
Det är helt klart barbering. Bor de med varandra? Gnager de av varandras päls eller gör de det på sig själva? Ge dem mer saker att göra, mer spån. Var kommer de ifrån? Gerbiler kan barbera pga. Dåliga gener så kommer de från djuraffär kan det vara därför.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Mamman (den grå på bilden) kommer från djuraffär, sen har jag två till som är hennes döttrar från två olika kullar (ej planerade). Har inte sett om de gör det själv eller om det är någon annan, men de är väldigt glada för att putsa varandra. Har inga exakta mått på buren men skulle säga att den är hyfsat stor.
#2 Så mer aktivering är alltså lösningen?
#4 mer aktivering kan absolut hjälpa eller lindra problemet. I vissa fall beror barbering på understimmulans och då kan det vara bra och försöka testa att ge en stimulerande miljö så att det alltid finns något att göra i buren så att det förhoppningsvis drar bort lite uppmärksamhet ifrån barberingen.
Men det kan även bero på att gerbilerna som lever tillsammans inte trivs ihop om det är så att de barberar varandra. Men jag tycker man först ska försöka stimulera dom mer och ge dom mycket och göra och se om det hjälper. Hjälper inte det efter en period så får man titta på de andra möjliga orsakerna till stressbeteendet kan bero på.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
#5 Något tips på vad jag skulle kunna göra för att stimulera dem? De har redan gott om spån, två olika hus, pinnar att tugga på och får regelbundet toarullar att krypa i och gnaga på.
#6 Hur stor är buren de lever i nu? I bland krävs det större bur för sådana gerbiler som barberar pga. understimulans.
Annars är det helt enkelt skaffa ner massa roliga kartonger, gräva ner kartonger i spånet, ha kartonger ovanpå spånet. Kanske lite tjocka grenar som går kors och tvärs i buren som de både kan gnaga på och klättra på. Om du matar dom i matskål, så kan det vara värt att sprida ut maten i spånet istället, det ger mer aktivering och stimulans när de får leta reda på maten själva. :)
Du kan erbjuda strimlat papper i mängder eller halm eller både och. Detta älskar dom att knapra sönder och boa med. :)
Bara fantasin sätter gränser för vad man kan hitta på för att ge en så stimulerande bur som möjligt. :)
#7 125 liter är den, med en mellanvägg i mitten så att det är spån på ena delen och mat, vatten, sandskål osv på andra delen. Så det blir nog lite litet.. Har även ett gammalt gerbilarium, kan jag på något sätt göra det till en extradel så att de får mer utrymme? Kommer då såklart göra om gerbilariumet så att det får ett vanligt nätlock och inte är farligt för gerbilerna. Tänkte om man på något sätt kunde ha ett rör mellan de två burarna, men typ alla är ju i plast.. :( Om jag ska ta in grenar, vilken sorts träd kan man ta grenar från? :)
#8 Jag skulle råda att du tar bort avdelningen i buren de har nu och fyller hela buren med tjockt lager med spån så att det kan gräva runt i hela buren. För mat , vatten och sand så kan du fixa ett hyllplan där dessa kan stå vid. :)
Det blir en väldigt liten grävdel när man delar av ett akvarium som bara är 125 liter. Så ett sådant akvarium är bättre att inte dela av. Vill du kunna dela av så bör det vara ett akvarium som är minst 200 liter om du vill kunna ha 2 olika avdelningar så att de inte förlorar grävyta pga. avdelningen. För grävandet är det gerbilerna ägnar mest tid åt.
Grenar ifrån fruktträd är det som gäller oftast. Typ äpple och päron tex. Man ska undvika barrträd och ek.
Björk kan man också ge, fast bara under sommarhalvåret om jag minns rätt, för på vintern så samlar björken på nått giftigt i grenarna (minns inte vad det hette).
Vide kan man också ge.
Sedan var det väl några fler trädsorter som jag inte kommer ihåg i huvudet just nu. :)
#9 Tack så mycket för alla tips! Men om jag ska ta bort mellanväggen måste jag skicka in den till en glasmästare för att få det gjort då mellanväggen sitter ordentligt fast. Finns det möjligtvis något annat jag kan göra eller ska jag bara vänta och spara pengar så att jag sen kan ge dem den "ultimata" buren? Tänker mest på att det kanske är hyfsat bråttom innan någon av stackarna blir halvt skalliga..
#10 Du kan ju fylla mycket spån i båda halvorna trots avdelningen och se om det hjälper dom att ha mer att göra ändå. De kan ju inte gräva långa tunnlar, men det kanske räcker ändå att de har båda avdelningarna som grävbara. :)
#11 Har nu spån i båda delarna, hoppas det funkar! :) #12 Vilket bra tips, ska hålla utkik efter något liknande, tack!
#13 - gå in och fråga på en tygaffär om de har något rör. :)