Lek - Frågor om våra gerbiler!
Tänkte det kunde vara kul med en ny lek här! 😃
Den går ut på att man ställer en fråga som har något med gerbiler att göra (tex: hur många gerbiler har du just nu, dina gerbilers favoritgodis, etc), så ska nästa person svara på frågan och sedan ställa en ny.
Då börjar jag med en fråga!
Vad är din favoritfärg på gerbiler?
Oj, det finns ju så många! Men tror det är Saffron, Orange Mold, Dove eller Lilac eller PEW eller REW eller Ivory Cream eller Silver Nutmeg eller Pearl.. Haha älskar nog alla färgerna! :D
Vad har dina gerbiler för färg? :)
Dark eyed honey och Nutmeg :) Vad gillar dina gerbiler mest att gnaga på? x)
Kartonger! ;)
Vad har du för bur till dina gerbiler? :)
Ett akvarium, sen har jag även en SAMLA som dom bor i när vi är i sommarstugan. 😃
Vad var det senaste du köpte till dina gerbiler?
Ett 200Liters Akvarium! (Gubbarna blev nöjda, men inte plånboken ;P) 😃
När gav du dina gerbiler mat sist? :)
I morse.
Hur gamla är dina gerbiler tillsammans?
2 år
När skaffade du dina första gerbiler?
29 Juni 2012 :) Vad ger du dina gerbiler för mat?
en hemmagjord blandning
vad heter dina gerbiler
Astrid, Signe, Bianca, Alva, Inez, Elvira, Aili, Agnes, Bert, Alexius, Ozzy och Torkel :) + 7 bebisar som heter; Cecilia, Carmen, Cleo, Curt, Cornelius, Conny och Crizz :)
Har dina gerbiler varit ute idag? ;)
Ute som i ute eller ute ur burarna? :P Men det blir ett nej på utomhus och ja på inomhus ;). Hur mycket väger din största gerbil?
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning
Min största gerbil är Mini… Han ser inte så speciellt tjock ut egentligen men väger 120g ;) Hur många liter är ditt akvarium/samla/bur?? :)
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
Säger bara mitt största akvarium, och det är 200L. ;)
Vad heter dina gerbiler? :)
*(Dubbel)*
Mina gerbiler heter:
Lill, Tsunami's Doya, Tsunami's Duo, Snusmumriken, Underhill, Highwind, Myomorpha's Blue Whisp, Myomorpha's Shadow, Myomorpha's Moonwalk, Myomorpha's Djinn, Myomorpha's Sea Devil, Myomorpha's FuSoYa, Myomorpha's Tofu, Myomorpha's Mindy, Myomorpha's Lilith, Myomorpha's Palom och sist men inte minst Myomorpha's Odin.
Hur många gerbiler har du?
En massa Myomorpha's där!
Jag har 12 Vuxna gerbiler och 7 bebisar just nu :)
När gjorde du rent i dina gerbilers bur sist? :)
Haha, ja det är en del egenuppfödda. Och även några av de som inte har Myomorpha's framför sig är egenuppföda, men de föddes innan jag blev reggad uppfödare, annars hade jag skrivit myomorpha's på även dom, haha :P.
Tillbaks till leken:
Mina burar görs rent i omgångar, med andra ord inte alla burar på en och samma gång, men den senaste buren som städades var väl för kanske 1-2 veckor sedan :).
Hur många olika gerbilfärger har du hemma?
2 Black, 2 Agouti (1 White Spot), 1 DEH, 1 Polar Fox, 1 Slate, 1 Grey Agouti, 1 Siamese, 1 Burmese (1 Pied Varigated), 1 Argente, 1 DTW. Alltså 10 olika färger :)
När gosade du med dina gerbiler sist? ;)
Jag gosade med gerbilerna senast för bara någon timme sedan :) Hur många gerbilburar har du?
(nu ska jag inte skriva här på ett tag, så andra också får chansen att skriva ;P)
Jag har just nu 10st burar som är bebodda med gerbiler :) 6 Akvarium, 3 Samla lådor, 1 "mellan" duna.
Hur mycket spån har du till dina gerbiler? :)
Över 25 cm, runt 28 kanske. 👍
Hur gammal är/blev din äldsta gerbil du någonsin har ägt?
(#20 haha, bara kul att du skriver, tråden blir ju så aktiv då 😃)
4.5 år, helt otroligt faktiskt :) Vad hette/heter din första Gerbil + färg?
Disa, Hollywood's gerbiluppfödning
Mina första var tre honor, varar två lever idag :) Astrid: Siamese Signe: Grey Agouti Doris: DTW (R.I.P) Vad är dina gerbilers favoritgodis? :) (Då fortsätter jag att skriva ;))
Mandelflaaaaaaarn älskar gänget här hemma :) de blir som tokiga! Kan dina gerbiler något trick?
Nja.. Dom kommer ifall man lockar på dom, ibland i alla fall, men det är allt! 🤪
Vad är dina gerbilers favoritmat (färsk)?
Morot och kokta ärtor!! :) Vad har du för torrfoder till dina gerbiler?
Gerbil Nature. 🙂
Har du haft dina gerbiler utomhus på sommaren? ☀️
Nej, fick dom i höst. Hur du minst 5 bra bilder på dina gerbiler?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Ja jag har många bilder jag är nöjd med på gerbilerna :). Hur lite väger din allra minsta gerbil?
#29: 65/70 gram tror jag senast jag vägde, det var ett år sedan i för sig men jag tror inte hans vikt har förändrats något ;)
Hur ofta låter du dina gerbiler motionera utanför buren?
Du blir ungefär varannandag :) Hur ofta får dina Gerbiler grönsaker/frukt? ;)
2-3 ggr i veckan :) Vad är dina gerbilers favoritgodis?
Solrosfrön, hirs och mandeeeelflarn! ;P
Vad är dina gerbilers favorit kartong? (tex. Tjock kartong osv..)
Toarullar ;) Var brukar du rasta dina gerbiler? :)
I en rasthage (X2) eller på sängen ;)
Vilken är din favorit färg på gerbiler? :)
Antingen i rasthage, eller inne på toaletten :)
Hur många toarullar går det åt till dina gerbiler i veckan? :P
Oj, minst 7 i alla fall! Sen får dom också annan kartong varje dag. 🙂
Vad är det busigaste dina gerbiler gjort? 😛
Hoppat ut ur buren när jag tog bort locket xD
reagerar dina gerbiler på musik? x)
Nja de undrar vad det är som låter en stund men sedan så gör de något helt annat efter ca 5 sekunder… Hur ofta brukar du ge grenar till dina gerbiler ?
//Lisa :)
När det behövs ;) Brukar gå ut och plocka grenar varannan månad :)
har inga änn men jag ska köpa litte senare till hösten dem ska hetta cola och pepsi
är dina gerbiler och dina hundar/hund bra vänner
Nej, hunden vill käka upp de :P
När fick du dina gerbiler? :)
12/5-2012 :) Är dina gerbiler hanar eller honor?
Hanar, eller hane om man ska vara petig, han bor ensam nu eftersom hans burkompis dog :(
Tar du ofta bilder på dina gerbiler?
Nej, mest när jag här bebisar :) Hur många liter är ditt akvarium (om din bur är det?)
96 liter (tror jag) har akvarium :)
Vilka färger har dina gerbiler?
Agouti, Blue, black, dilute nutmeg, silver nutmeg, nutmeg, dilute slate och Blue patched. Hur gammal är din äldsta gerbil?
De är födda den 24/6-2011 :)
Ger du dina gerbiler hö eller halm? ;)
Jag ger hö :) Vad använder du för spån till dina gerbiler?
Al spån Hur ofta byter du mat+vatten+sand?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
mat+vatten varje dag, sand varannan/varje dag
när fick dina gerbiler nått av kartong senast?
Idag! :) Vad åt dina gerbiler senast?
Vanlig mat (alltså vanliga gerbil maten :P)
Dom heter : Snövit Pip Mini Rapunzel Hur ofta städar du till dina gerbiler?
1 gång i månaden :)
Hur gamla är dina gerbiler? ;)
Över 2 år :) Vilka färger har dina gerbiler?
agouti
agouti
black
dove😃
vad brukar du och dina gerbiler göra?
Vi brukar sitta och mysa oftast :)
vart köpte du dina gerbiler ifrån?
Alla kommer från uppfödare, förutom två som är Omplacering :)
Har du gerbilernas matskål på en hylla? :)
Japp, gerbilernas matskål ligger på en plåthylla :)
Har du någon speciell burk du förvarar fodret i?
yess det har jag! en sånhär från ikea: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60118214/ fast utan dem väggarna imellan
vad använder du för slags burk/kruka m.m. som sandbad?
Jag använder den här: http://www.zoo.se/produkter/smadjur/matplats/skal/rundad-kant-1-4l-rod-nobby-keramikskal-rod-250-ml.html Har du vattenflaska eller vattenskål?
Flaska! 🙂
Vad är dina gerbilers favorithobby? (gräva, gnaga, osv.) 😛
gräva
sitta på axeln🤗
hur stort är ditt akvarium?
?
Ena akvariet är på 99 l och det andra på ca 400 l 🙂
Har dina gerbiler några speciella egenskaper?
såå.. kiro har väl alltid varit en speciell liten rackare som älskar rymma och är en väldans duktig hoppare då hahah, shiro är väl en liten mysklump som skulle kunna väga lite mindre men hans speciella egenskap är att det verkar vara helt omöjligt att få ner honnom i vikt hahahaha 🤪
tyckte den frågan va så bra så snor den lite hoppas det är ok 😊
har DINA gerbiler några speciella egenskaper också? 😉
Kira - hur framåt som helst! Kommer när man ropar och är alltid först till handen då man öppnar buren oavsett när på dagen/kvällen det är. Otroligt social och gillar att klättra runt på hunden (som är världens snällaste gubbe)
Rakel - Skulle beskriva henne lite som Doris i "Hitta Nemo". Ganska så korkad (om man får skriva så 😞) och ser alltid ut som hon ser varje grej i akvariet för första gången, även om hon precis var där och nosade/gnagde, haha!
Lillith - Grävaren nummer ett! Allt ska grävas på/i (trots 35 cm spånlager), även kartonger. :) Så har lite extra koll på hennes tänder!
Dahne - Den blygaste av flickorna. Också den som ALLTID ser till att det blir "bäddat" i sovhörnan ;) Är det någon som släpar toa/hushållspapper så är det hon :)
Vad är ditt bästa "inredningstips" till gerbilburen? (typ vart man har sandbadet, bästa gnagpinnarna/kartongerna osv)
Att ha någon form av klätter grej hängandes i taket. Gerbilerna får lite höjdvariation. Hur lång tid är dina gerbiler ute om dagen(i en inne hage eller liknande)?
det är olika men minst 1 timme.
vad är dina gerbilers favoritmat bland färskmat?
Spagetti och gurka! :3 Ungefär hur många toarullar ger du dina gerbiler per vecka?
minst 7 😉
vart köpte du dina gerbiler?
Det är olika beroende på hur många jag har. Men två tre gånger i veckan och då brukar de få minst 2 st var :) Hur många Gerbiler har du? :)
#73 Jag köpte mina gerbiler på Bromma zoo lite utanför Stockholm #74 Jag har 2 gerbiler :) Har dina gerbiler rymt någon gång?
Ja idag:P tro det eller ej men den en hoppad ut ur hagen och "hjälpte" den andra utXD Är dina gerbiler mulliga eller normala eller smala?
En gång så gnagde Aili hål i nätlocket (!!) och rymde. Annars så är det väll mer att de har hoppat ner från sängen eller från lekhagen :P Var brukar du rasta dina Gerbiler? :)
#76 Micky är väl normal men Mini är mullig! Försöker att inte ge honom lika mycket solrosfrön längre… ;) #77 I sängen eller i duschen :) Hur många centimeter spån har dina gerbiler?
Ca 10 Har din gerbiler någon form av klätter grej i taket?
Nej det har de inte. Vad är dina gerbilers favorit godis? :)
Mandelflarn! 🤤
Har du matskål eller sprider du ut maten i spånet?
Har matskål :)
Hur ofta ger du dina gerbiler kartong att gnaga på?
Varje dag :)
Vad har du för bur? :)
samla 130 l :)
hur lång tid tog det att få dina gerbiler tama?
Dom var redan hyfsat tama när jag fick dom, så vet inte. 😛
Har en gerbil somnat i din hand någon gång?
Ja det gör dom ofta:P Vart sover dina gerbiler?
Mina gerbiler sover i sitt favorithus i trä innehållande massa ull, gärna på varandra :)
Varför skaffade du gerbiler till en början? :)
#87 Gerbiler ska inte ha ull eller liknande för att de kan trassla in sig och stoppa blodtillförselen och äta det så att det fastnar i tarmarna. ;)
Jag skaffade gerbiler för att jag tycker de är söta och väldigt aktiva. Även luktfria :)
Vad har du för bur? :)
#88 Tack för pekpinnen, självklar använder jag inte bomull som är långtrådigt utan ett otrådat ekologiskt ull som är anpassat för smådjur. Har aldrig varit ett problem att någon av mina har varit i närheten av att fastna i det eller dyl.
Skickar vidare frågan: Vad har du för bur? :)
(Puttar upp denna lek) Jag har akvarium till alla mina gerbiler Vad har du för färger på dina gerbiler?
Polar fox, BEW, light ivory cream, black pied varigated, light cp grey agouti, silvernutmeg, saffron, burmese och DEH!
Hur ofta städar du din/dina burar?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
3-4 gånger per år
Vilken färg gillar du minst hos gerbiler?
Jag "lättstädar" en gång i veckan, då tar jag ut en del spån och hö som är lite "trist" och fyller på med nytt spån osv. Sand byter jag när jag ser de kissat. Storstädar blir det varannan, var tredje vecka ungefär, beror lite på. :)
Har du några fler djur än gerbiler, och isåfall vilka? :)
Hundar, katter, kanin, fiskar, ormar och nataler Eftersom thea_thea inte fick svar på sin fråga så upprepar jag Vilken färg gillar du minst hos gerbiler?
jag vet faktiskt inte det är nog ingen
när blev du arg på dina gerbiler sist?
Igår, alla gerbiler stämde in i en stampkör och de tränade på stampande i 5 minuter😕
Vad hette dina första gerbiler?
Lilly och Lola! En nutmeg patched och en lilac
Hur många gerbilkullar har du haft? (Om du har haft några)
// Linah
Gerbilsidan
Noll
Vilka färger (på dina gerbiler) har du haft?
Hehe, mina första nu, men de är black pied variegated! Har ni några favoriter bland era gerbiler, eller är alla lika omtyckta?
#99 Alla är lika mycket omtyckta, men jag har några jag pillar extra mycket på och fixar mer med!
Hur många gerbiler har du för tillfället?
5st vuxna just nu, hade 6st för några dagar sen men en har dött :'( så letar efter en "ny" hane. Vad ger du för foder till dina gerbiler?
Egenblandat med gerbil nature som bas
Vad heter din senaste inköpta gerbil?
Ture och Müsli, mina första! Rastar ni i en rasthage eller släpps gerbilerna lösa i rummet? Eller rastar ni inte överhuvudtaget?
Jag "rastar" bara mina i mitt knä eller i min soffa
Vilken gerbilfärg är din favorit på de gerbiler du har?
Ganska svårt att välja då jag har så många gerbiler, men jag tycker om Pollys färg mest. Hon har färgen Burmese 🙂 Sedan har också Caramel en fin färg och den heter Dark eyed honey.
Hur många gerbiler har du just nu?
5
När köpte du din senaste gerbil?
I januari Har dina gerbiler matskål?
// Linah
Gerbilsidan
Nej, de får det utspritt i buren. Diverse grönsaker och så lägger jag dock antingen i en skål eller på den högsta hyllan så det inte försvinner.
Vad är det roligaste din(a) gerbil(er) någonsin gjort?