Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 860 ggr
[masken123]
0

Avskavd päls?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Müsli har en fläck på ryggen med bara lite hår på, så att man ser huden igenom. Har en dålig bild på det ovan! Vad kan det vara? Har läst att det kan putsa varandra hårt, eller att det skavts av på annat sätt. Eller är det en sjukdom? Har är pigg som vanligt!

[masken123]
0

Bättre bild!

lollynonna
0

Det där ser ut som ohyra! Har du tagit något utifrån? Rör det sig i pälsen?

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Nej, inget utifrån! Förutom en stock, men den har de haft i månader… Ska jag ta ut den? Vad kan jag göra åt det?

lollynonna
0

#3 Rör det sig i pälsen? Vilken mat har de? Har de hö? Ohyra kan komma från i princip vad som helst, och har de ohyra bör du åka till veterinären och få stronghold eller liknande utskrivet.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Inget hö, gerbil nature som mat, samma påse som de haft hela tiden! Hyr farligt är det? Är så orolig nu! Sprider det sig till den andra gerbilen?

[masken123]
0

Ser inte att det rör sig… Hur kan jag vara säker på att det är ohyra?

lollynonna
0

En kompis till mig fick ohyra av maten gerbil nature, men du behöver inte oroa dig. Ja med störst sannorlikhet kommer den andra att få det också. Jag är inte så kunnig på ohyra-fronten då det aldrig har hänt mig. Men du bör åka till veterinären 🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Okej. Hur bråttom är det?

lollynonna
0

#8 De lär inte dö imorgon direkt, men jag skulle boka tid någon dag i veckan.

Det kan också vara att den har skavt av pälsen på något vis, hur ser buren ut? Men jag tycker verkligen att det ser ut som ohyra.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Buren är ett akvarium med glas och nätlock, men dit når de inte. Har en stor stock, glasburk, poslinssko. I hagen poslinssko, glasburk, kartong och porlinsljuslykta. Veterinären har ju inte öppet nu, iallafall inte den bästa hos oss. Kostar det mycket pengar att bara få en undersökning?

lollynonna
0

#10 Hm okej då kan de nog inte ha skavt av sig något från inredningen iallafall. Det är inte barbering, och då är det bara ohyra kvar.

Kostnader är olika beroende på var man bor, men jag skulle gissa på runt 200 kr. Jag är inte säker då jag aldrig har varit hos veterinären med mina gerbiler.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Okej! Hoppas att han mår bra ändå..

Anne.K
0

Jag tycker dock det där ser ut som ett tidigt skede av en putsfläck/barbering.

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
0

#13 Nej det tycker jag inte att det gör, jag tycker inte att det ser ut som barbering. Barbering brukar väl vara mer som på bilden? Det ser ju verkligen inte likadant ut 🤔

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[masken123]
0

Kan ta mer bilder sen, det ser ut som vanligt bara att det är tunnare päls just där… Kan ni visa bilder på de olika?

[masken123]
0

Och är barberare farligt?

lollynonna
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såhär ser barbering ut! Denna gerbil barberade sig väldigt mycket dock, men du ser ju om det ser ut så eller om det bara är gles päls🙂

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Tsunamis
0

Barbering behöver inte alltid vara en rent kal fläck utan början till det kan se ut som på originalbilden. Men det kan alltid vara bra att utesluta ohyra så ta ett snack med en veterinär.

MvH  Tsunamis

Anne.K
0

#14 Som tsunamis redan nämnt så måste inte barbering resultera i kala fläckar. I tidigt skede så kan det se ut som på TS gerbil, att pälsen bara är glesare på ett ställe. 

Men jag håller med om att det kan vara bra att utesluta ohyra, så ta och visa upp gerbilen för en veterinär för att utesluta ohyra först.

Anne.K
0

#16 nej barbering är inte farligt. Men det är dock ett stressbeteende som kan bero på olika orsaker. Understimulans till exempelt.

[masken123]
0

#19 Okej, jag ska försöka ta de till en veterinär! #20 De har fått vara ute och springa lite mindre de senaste två veckorna, kan det bero på det? De har en relativt liten bur, men det ska ändras så fort som möjligt om det gör att de blir bättre! Fläcken har inte blivit större, och inget syns på den andra gerbilen. Har inte sett något som kryper i pälsen eller spånet, och jag städade buren igår. Tycker att jag borde sett om det var ohyra… Men man kan ju missa!