Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 973 ggr
shooper
0

Orolig för min gerbil!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är jätteorolig för min ena gerbilhane, har har något sårliknande under örat men jag vet inte vad det kommer ifrån eller vad det är. Snälla hjälp mig vad tror ni det är? Han brukar klia där ibland

lollynonna
0

Oj nej det ser ju inte bra ut. Hur gammal är han? Det kan vara någon form av tumör eller ohyra. Vet att detta finns bland möss, jag ska leta upp tråden åt dig!

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
0

http://mus.ifokus.se/discussions/53dffd548e0e742f2c004dd5-hjalp-sar-i-orat

http://mus.ifokus.se/discussions/4d716349b9cb462221073931-mus-med-sar

Jag hittade inte inlägget jag menade, men jag hittade detta iallafall. Ser det likt ut? Jag vet att möss inte är samma som gerbiler men du kan ju läsa i tråden och fundera på vad det kan vara.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

shooper
0

Han fyller 4 i juni, vad ska jag göra? Hur vet man om man har ohyra? Finns det några andra symptom som är vanliga för hjärntumör? Han är pigg och glad och äter och verkar vara i ett bra allmäntillstånd

lollynonna
0

#3 Då är han ganska gammal. Ohyra ser du om han kliar sig mycket, om du ser små saker på glaset i akvariet, i maten, spånet eller var som helst. Har han hö? Var kommer det ifrån isåfall? Andra symtom på hjärntumör är att han börjar luta huvudet, gå snett, gå i cirklar osv. 

Det är bra att han äter, men eftersom han är så gammal skulle det nog inte vara lönt med någon större behandling.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

shooper
0

Han har inte hö och jag kan inte se någon ohyra. Han lutar inte på huvudet eller något av det du sa men jag blir orolig ändå.. Kanske är det ett rivsår? Det ser ut som att det saknas päls där. Hans ena öga är lite mer tillstängt än det andra. Det ser inte ut som att blodet har kommit inifrån örat. Ska jag ringa en veterinär?

lollynonna
0

Ja det borde du göra. Kan du ta bild lite mer nerifrån? I hans höjd? Det kan vara en tumör som sitter innanför huden/ i örat eller så kan han ha fått ett rivsår som du sa. En till bild borde hjälpa!

// Linah 

SolGerbilsidanSol

Anne.K
0

Han ser svullen ut i kinden och på ögonlocket? Är det så eller luras bilden bara?

Jag hade en gerbilhane som fick en tumör på kinden och som också kliade sig mycket i örat så att det blödde. Han lät jag somna in.

Jag hade nog låtit denna herren också få somna in med tanke på hans ålder och att han ser alldeles svullen ut i ansiktet vilket kan tyda på att det är något som trycker i huvudet (om det nu inte är så att fotot bara ger en synvilla). 

Det skulle även kunna röra sig om öroninflammation/öroninfektion också. Men då brukar även de ha symptom i form av att de lutar på huvudet hela tiden åt sidan. 

Men eftersom ansiktet ser så svullet ut på bilden så tror jag inte det rör sig om något så enkelt tyvärr. :/

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

lollynonna
0

Jag tyckte också att ansiktet ser svullet ut, det ser inte bra ut.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

shooper
0

Just när jag tog denna bild så åt han så det kan ha gjort att hans kind såg svullen ut, det är den inte nu men hans öga är lite mer stängt än det andra men om det tryckte så borde han ju visat att han hade ont på något sätt? Jag kan försöka få en bild till men det är svårt att få honom att sitta still om man inte ger honom något att äta

shooper
0

Nu blir jag jätteorolig :(

shooper
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

nu blev bilden roterad, hoppas ni kan se ändå

lollynonna
0

Jag tycker fortfarande att han ser lite svullen ut.

// Linah 

SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
0

Oj, han ser inte bra ut. Tycker han ser lite svullen ut också.