Annons:
Etikettavel-uppfödning
Läst 3206 ggr
DjurälskarenEmelie
2015-08-11 13:07

Zoogiganten Lomma?

Hej! Är det någon som vet vart djuren från zoogiganten i Lomma kommer från? Alltså om det kommer från en privatuppfödare sim levererar till dem eller från grossist. Eftersom jag är väldigt desperat efter en ny kompis till min Dagny och jag eftersom som att jag inte riktigt hittar någon som har gerbiler till salu får jag kanske börja titta där:( och jag vet, man ska verkligen inte köpa från djuraffär men jag har bara hittat en som har gerbiler till salu i Skåne men jag får tyvärr inte riktigt kontakt med henne. Jag hoppas någon vet:)

Annons:
[dvärgkaniner]1
2015-08-11 13:49
#1

Jag vet inte, men förhoppningsvis kommer dem ifrån uppfödare ifall du har tur.

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 13:51
#2

Jag läste på deras hemsida precis och där står att djuren kommer från en privat uppfödare som endast levererar till dem. Skulle ni köpt därifrån om ni inte hittade någon annan?

lollynonna
2015-08-11 13:57
#3

#2 Djuraffärer skriver oftast att de kommer från en privat uppfödare, men i själva verket kommer från en grossist. Nej jag skulle inte köpa där ifrån. Fast vissa kommer kanske inte från grossister, men de flesta.

Du hade ju massor av folk som kommenterade på din andra tråd? Är det långt bort går transport att lösa :)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 14:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Så här står det :

lollynonna
2015-08-11 14:42
#5

Ja det låter ju bra iaf. Men lite konstigt dock att en djuraffär skulle sälja med överenskommet pris? Det är väl ändå ett fast pris?

EDIT: Jag var säker på att det stod överenskommet pris förut, men nu hittar jag det inte!

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[dvärgkaniner]1
2015-08-11 15:01
#6

Jag tycker som #5

Annons:
DjurälskarenEmelie
2015-08-11 15:11
#7

Det står väl överkomligt pris?:)

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 15:12
#8

En sak som jag också tycker är positivt är att de säger "gerbiler" och inte "ökenråttur" det tyder ju på att dem kan lite om gerbiler, eller vad skulle ni säga?

lollynonna
2015-08-11 15:13
#9

#7 Ja kanske det. Men fortfarande så skulle jag nog inte köpa därifrån.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Prenova
2015-08-11 17:00
#10

De köper antagligen in från en grossist tyvärr, då de alltid har massor av ungar (iallafall när jag varit där), en klok uppfödare skulle ju inte producera så många kullar. Så antingen har de flera uppfödare eller en grossist. Jag köpte mina gerbiler därifrån, av samma anledning som du och visst vill man inte stötta eventuell "grossistförsäljning" men dem jag köpte var rätt så sociala och trevliga. Dock så fick vi med oss både en hane och en hona hem trots att vi köpt (vad vi trodde var) honor.. Om du måste köpa från en djuraffär rekommenderar jag hellre ArkenZoo, de verkar kunnigare - har aldrig köpt något djur där ifrån, bara tillbehör.

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 17:09
#11

Jaha, okej jag och papp tänkte köra runt och kolla i olika djuraffärer imoegon och kolla vilka som verkar veta mest om gerbiler så vilken arken zoo butik skulle du säga är bäst? I Skåne då såklart:)

thea_thea
2015-08-11 18:45
#12

STORT NEJ! Zoogiganten är skit rent ut sagt.

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 19:41
#13

Jag har läst mycket bra om arken zoo i Malmö Toftanäs så jag och pappa ska åka dit imorhon och kolla deras skötsel och hur mkt dem kan, jag har läst att man får härstamnkngsbevis, papper på föräldrarna och vilka färger dem är samt skötselråd med nör man köper gerbiler därifrån den affären så den låter bra. Men missförstå mig inte, jag tycker inte om djuraffärer!;)

Annons:
thea_thea
2015-08-11 19:58
#14

Ingen tycker om djuraffärer 😎

Det låter ju bra! Deras djurhållning kommer nog inte vara perfekt, men det duger nog. Det måste ju vara bättre än zoogiganten, som har sjuka djur (de hade en kanin med en stor öpppen köttskada gå runt bland 5+ kaniner), säljer sjuka djur, tar djuren i svansen och matar dålig mat. Köpte min första hamster därifrån, fick med hamstervadd, diverse saltstenar och en olaglig gallerbur… 😕

Prenova
2015-08-11 20:12
#15

#13 Låter som att den i Malmö är riktigt bra om man jämför med många andra djuraffärer. :) Jag tror att de flesta ArkenZoo-butikerna är (relativt) bra eftersom att de alla borde ha samma standard! #14 Jag fick med mig ett gerbilarium - vilket för övrigt inte ens borde få säljas och sägas vara perfekt för gerbiler. En gång rekommenderade dem hamstervadd till min gerbilhona när hon fått bebisar…

lollynonna
2015-08-11 20:15
#16

Men varför inte bara köpa från någon som har ungar? Det är värt att åka en bit för de rätta gerbilerna. Köp inte från djuraffär 😐

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 20:45
#17

Ja, i zoo gigantens mini zoo har jag sett kaniner med sår och kaniner på rymmen är där ju varje gång man är där tyvärr:( #16 det är det jag får inte tag på henne som jag har ungar, tyvärr är hon den enda i Skåne som hade ungar i rätt ålder nu. Jag har inte hittat någon varken i Gbg (vi ska dit i helgen) eller i Blekinge eller annan stans nära, djuraffär blir då tyvärr min enda utväg:(

lollynonna
2015-08-11 21:13
#18

Har du kollat disyertos i gbg?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

lollynonna
2015-08-11 21:16
#19

Eller tsunamis?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

DjurälskarenEmelie
2015-08-11 21:16
#20

Ja, hon hade inga till salu tyvärr:(

Annons:
JennieF
2015-08-12 08:48
#21

Djuraffären på Toftanäs har trevliga djur och personal som själv har gerbiler. Prova där!

[erika.tornlycke]
2015-08-14 12:53
#22

Kävlinge Zoo har kunnig personal, jag har aldrig köpt djur där men tycker deras djurhållning är mycket bättre än på många andra ställen. Ägaren Fredrik är väldigt kunnig och trevlig. En gång när jag var där så skulle någon köpa råttor och han kunde hantera dem och dem verkade vana vid honom.

DjurälskarenEmelie
2015-08-14 13:06
#23

Jag bor ungefär i Kävlinge och jag har varit där ett antal ggr och nu senaste gången jag var där så hade alla djuren fått nya och fräscha "glasburar" och det såg mkt bättre ut än inann men dem säljer inte gerbiler där.

[erika.tornlycke]
2015-08-14 14:08
#24

Jag har enbart sett dem nya då, har inte varit kund där så länge! För någon vecka sedan hade dem gerbiler, men kanske inget dem brukar ha då! Som sagt, ganska ny kund där så. Men lycka till med sökandet!:)

DjurälskarenEmelie
2015-08-14 16:05
#25

Aha okej tack:)

Esthe90
2015-08-15 11:42
#26

Jag kan rekommendera Myomorpha's uppfödning i Skara. Anne Kananen som driver det är mkt seriös och trevlig :) Har själv två honor därifrån, båda trevliga o sociala. Tror hon har vuxna gerbiler till salu för tillfället. Lite långt från Skåne kanske men det kan det vara värt :)

lollynonna
2015-08-15 12:01
#27

#26 Dock så ska man inte sätta ihop flera vuxna gerbiler, så det är nog inget alternativ för TS 🙂

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
DjurälskarenEmelie
2015-08-15 12:22
#28

Jag har redan kollat med henne och sen så ville mina föräldrar inte köra så långt tyvärr.

lollynonna
2015-08-15 12:57
#29

#28 Som sagt, det finns transport att ordna. Själv har jag ordnat transport 100 mil och 150 mil helt själv. Det är enklare än vad man tror, vill man så går det. Men vill man inte så är det självklart lättare att köpa på djuraffär, men det är ju inte att föredra. Du vet ju inte ens hur gamla ungarna på affären är :/

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Esthe90
2015-08-16 00:41
#30

Åhå, förlåt mig! Läste slarvigt, tänkte att du sökte ett par :)

[SebastianR]
2015-08-16 10:04
#31

Man ska aldrig dra alla över en kant! Alla djuraffärer är inte lika, bara för att dem finns under samma namn (tex. Arken Zoo, Djurmagazinet) så betyder det generellt att alla är lika dåliga. Mina två honor som jag har är privatuppfödda från en lokal uppfödare och när dem är födda vet jag! Dem tar hand om djuren och gör alltid en hälsokoll varje gång man köper ett djur. Så alla är inte lika!

[Olivialundborg]
2016-01-20 12:11
#32

Gammalt inlägg men råttor föder de upp själv i lokalen :)

thea_thea
2016-01-20 18:23
#33

#32 Japp, rosselråttor med dassig päls! 👍

😂

[Olivialundborg]
2016-01-20 18:51
#34

#33 Har träffat en del fina råttor därifrån, tycker de är bättre att köpa från "riktiga" uppfödare men vissa av deras är faktiskt som sagt helt okej.

Annons:
thea_thea
2016-01-20 18:56
#35

#34 De hade en jättefin dumbo när jag var där förra gången😍

[Olivialundborg]
2016-01-20 20:33
#36

#35 Jaha de har jag inte sett där! Lite OT men de håller vad jag minns råttor i terrarium, är de lagligt? Har för mig att råtta inte får vara i de :P

Anne.K
2016-01-21 09:43
#37

#36 så vitt jag vet får man ha råttor i terrarium så länge det uppfyller minimum måtten enligt jordbruksverket. Däremot om man är mån om sina råttor så är det inte att rekommendera då det blir för dålig ventilation och råttor har känsliga luftvägar. Sedan gillar råttor att klättra så det optimala är att råttor har voljärer/höga burar där man kan erbjuda klätermöjligheter. Men detta är ju inget som styrs av lagen tyvärr.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Olivialundborg]
2016-01-21 14:01
#38

#37 Precis min tanke.. Hörde härom veckan att de inte skulle vara godkänt att ha de i terrarium/akvarium men synd om de inte stämmer.

DjurälskarenEmelie
2016-01-26 09:51
#39

Lite sent men håller med dig #31. Man ska inte dra alla över en kant, dock är det inte många djuraffärer som man kan lita på. Men det blev iallafall en gerbil från arken i toftanäs som är hur tam som helst nu. Kommer på inkallning, hoppar upp i handen och vill alltid hänga med storkompisen.

Upp till toppen
Annons: