Bråk ifrån ingenstans?
Har två frågor. Kom hem för någon timme sedan och la mig på sängen, hör att mina två gerbilhanar för mer liv än vanligt så jag kollar vad som står på. Då rusar den ena efter den andra och ser nästan ut dom han försöker bita? När den andra då ställer sig en bit ifrån han så verkar den nästan lite rädd och försöker undvika den bitande. När jag då tar ut den jagade så ser jag att han har märken på svansen som ser ut som bitmärken. När jag tog ut den som jagat är han precis som vanligt, men såfort han kommer in i buren med den andra är det samma visa igen? Dom har aldrig hållt på såhär tidigare, bott i samma bur sen dom va små då dom är syskon, vad kan ha fått den att vända såhär i sättet? Är det allvarligt eller är jag bara överkänslig?
Hur gamla är de? Slåss de så att det kommer blod bör du definitivt sära på dem.
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Ungefär 3år gamla. Såg inget blod men eftersom den utsatta hade fått små bitmärken på svansen redan ville jag inte utmana ödet.
Tyvärr är det sådant som kan hända ibland mellan gerbiler. De kan ha levt ihop hela livet i frid och fröjd och helt plötsligt så trivs de inte längre med varandra. Det kan vara väldigt svårt att veta orsakerna alla gånger tyvärr.
Orsakerna kan vara många. Den ena gerbilen kanske har börjat bli svagare och då kanske den andra gerbilen passar på att ta över makten (om den andra kanske varit den dominanta innan).
Om en gerbil är sjuk så kan de friska i vissa fall stöta bort den sjuka om de känner på sig att nått är fel.
Sedan kan det finnas många fler orsaker bakom. Som sagt jätte svårt att svara på varför det blir som det blir i många fall.
Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning