Gerbiler iFokus

Gerbiler

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 518 ggr
Cochon
0

Gammal och gråhårig gerbil?

Hej hej!
Jag har en liten agoutitjej här hemma, hon har två vita fläckar i täckningen. Så agoutifärgen är av den ljusa varianten. Har fått henne av ett par kompisar, och hon kommer ursprungligen från djuraffär, så vet inte hennes ålder. 

Jag fick henne i september 2014 och gissade då att hon var kring 6 månader gammal då. Så nu är hon enligt mina kalkyler kring 2 år gammal. Alltså en liten tant, right? hihi 😛

Det som jag har märkt är att hon inte har något svart kvar i pälsen. Ser väldigt lustigt ut, allt det svarta i pälsen har blivit helt vitt! Är detta tecken på näringsbrist eller annat tråkigt, eller händer det att pigmenteringen ger upp med åldern hos vissa gerbiler?

Kram Cochon

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

thea_thea
1

Har du bild? De flesta gamla gerbiler får gråa hårstrån, min slate på nästan 3 år är helt gråspräcklig över hela kroppen😃

Cochon
1

#1 Just nu har hon gått och lagt sig, hehe, men kan ta en bild sen. 
Skönt att höra, hehe, blev lite fundersam. Men på henne är det inga direkta gråa hårstrån, utan det är bara att hennes svarta "ringar" på varje hårstrå har blivit helvita..

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

Anne.K
0

Det låter märkligt på en agouti att den svarta tickningen försvinner (iaf om det är en otecknad agouti) . Men förstår jag det rätt att hon från början är en vittecknad gerbil och inte solid? Vitteckning brukar kunna bleka ner gerbilens färg ju äldre de blir, så det kan va det du upplever helt enkelt. :)

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Cochon
0

#3 Precis, hon har två vita fläckar sedan innan. Men att den svarta tickningen plötsligt är borta är något nytt! hehe 😛🤔 Hoppas då det bara är vitteckningen som är boven. =)